Kröller-Müller Museum wint Museumeducatie Prijs 2015
Minister Bussemaker van OCW heeft de Museumeducatie Prijs
van 50.000 euro ingesteld voor het meest aansprekende samenwerkingsproject
tussen scholen in het primair onderwijs en musea. De prijs is bestemd om goede
voorbeelden met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. De
Museumvereniging geeft middels de Taskforce Museumeducatie hieraan uitvoering.
Een vakjury van deskundigen op het gebied van cultuur en onderwijs heeft op grond van de inzendingen en een locatiebezoek aan de drie finalisten de winnaar gekozen. Over de winnaar, het Kröller-Müller Museum, zegt de jury: "De digitale scheurkalender van Kröller-Müller is iedere dag aanwezig in de klas. De flexibiliteit van het programma geeft docenten de mogelijkheid en de vrijheid om de kunstwerken en daaraan verbonden opdrachten en werkvormen dagelijks in te passen in het onderwijs. Het relatief eenvoudige format verbindt kunst met lokale geschiedenis, filosofie en aardrijkskunde en biedt volop mogelijkheden om in samenwerking met scholen, gemeentes en archieven eigen scheurkalenders te ontwikkelen.”
Tijdens het congres is het rapport ‘In musea komt onderwijs tot leven’ aangeboden aan het ministerie van OCW. In dit rapport wordt aan de hand van de inzendingen voor de Museumeducatie Prijs en gesprekken met musea en scholen door de Taskforce Museumeducatie een advies aan minister Bussemaker van OCW gegeven over succesvolle samenwerking tussen het basisonderwijs en musea. De belangrijkste adviezen:
- Gebruik goede voorbeelden ter inspiratie en raadpleeg de dragers van deze goede voorbeelden
- Vergroot de algemene kennis en kunde over cultuureducatie op basisscholen
- Versterk de positie van de internet cultuureducatiecoordinator
- Voer stimulerend toezicht in
- Musea moeten scholen betrekken bij het maken van cultuureducatieprogramma's
Het rapport is te raadplegen via www.museumvereniging.nl.
Word lid en krijg onbeperkt toegang tot alle NRIT artikelen.