Geplaatst op: 16-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Ondernemen in de natuur, kans of kansloos?

Ondernemen in de natuur, kans of kansloos?
Afgelopen vrijdag organiseerde de Groene Koepel ter gelegenheid van haar 40-jarig bestaan en de fusie van Stichting Natuurkampeerterreinen met Stichting Trekkershutten tot Stichting De Groene Koepel het congres Natuurlijk Ondernemen, de toekomst van uw recreatiebedrijf. De Groene Koepel, te gast in de natuur, ging in Fort Voordorp bij Utrecht samen met een keur aan sprekers en de aanwezigen op zoek naar de balans tussen mens, natuur en opbrengst.  In een serie artikelen op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we deze week verslag gedaan van het congres. Een overzicht van de artikelen:

Alleen de meest wendbare bedrijven zullen overleven - Keynote van Jan Rotmans op congres Natuurlijk Ondernemen

Helaas voor de aanwezige Natuurkampeerterreinondernemers had Rotmans zijn bijdrage toegespitst op vakantieparken en niet op Natuurkampeerterreinen en Trekkershutten. Toch gaf zijn peptalk voor iedereen genoeg inspiratie om met innovatie en verandering aan de slag te gaan. Dat is volgens Rotmans hard nodig want de kans dat bedrijven die niet op de tijdgeest meebewegen overleven, is heel erg klein. Iedere ondernemer moet zichzelf bovendien de vraag stellen of hij of zij in deze tijd nog zou starten. Direct een prikkelende vraag van Rotmans bij de start van een gedreven betoog dat tot doel had mensen wakker te schudden.

Nationale Parken moeten internationaal topmerk worden  - EZ op zoek naar vijf parken met de potentie voor Nationaal Park van Wereldklasse
Janneke van Montfort, binnen het ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk voor het programma Nationale Parken vertelde in de parallelsessie 'Kan verblijfsrecreatie in de natuur positief uitpakken voor de natuur' de stand van zaken rond het project om Nationale Parken van wereldklasse in Nederland te ontwikkelen.

Bijzondere publiek-private samenwerking bij Waterdunen - Hoe een droom werkelijkheid werd

Lies Dekker van de provincie Zeeland kwam het project Waterdunen in Zeeuws-Vlaanderen toelichten. Een project waar de provincie wegens lokale weerstand het voortouw nam, veiligheid, natuur en recreatie hand in hand gaan, Molecaten modulaire en herbruikbare recreatiewoningen bouwt en de regio een flinke impuls krijgt.

Hoe je met aandacht veel stakeholders dezelfde richting in kunt krijgen - Project Salmsteke aan de Lek komt langzaam maar zeker van de grond
Laurens Roose van LRAU Advies is al een paar jaar bezig met het project Salmsteke onderdeel van UiterWaardenRecreatie. Een bestaand recreatiegebied aan de Lek bij Lopik uit de jaren zeventig moet worden gerevitaliseerd waarbij het tevens mogelijk moet worden om in de rivier te zwemmen. Dat is nu vanwege de drukke scheepvaart levensgevaarlijk en niet toegestaan. Een tweede geul die in een oude rivierarm) wordt uitgegraven moet zwemmen in de rivier mogelijk maken. De vele stakeholders maken een dergelijk project niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Laurens had daarvoor een bijzondere aanpak gekozen.

Kan nieuwe verblijfsrecreatie geld voor de natuur opleveren?
Nico Beun van het programma Natuur, Landschap en Ruimte van het InnovatieNetwerk kwam het concept Krugerpark.nl toelichten. Essentie van het concept Krugerpark.nl is dat gasten voor een overnachting op een unieke locatie in de natuur meer willen betalen en die meeropbrengst ten goede komt aan de natuur. Grote vraag binnen dit project was 'Kan natuurbeheer worden betaald uit de inkomsten uit verblijfsrecreatie'.

Conclusies parallelsessies
De organisatie had naast een aantrekkelijk plenair programma een indrukwekkend aantal sprekers  voor de parallelsessies weten te strikken. Die waren opgedeeld in vijf verschillende thema's rond de centrale vraag van het congres: 'Hoe ziet de (duurzame) verblijfsrecreatie er in de toekomst uit. Aan het eind van de dag deden de voorzitters verslag van de bevindingen.

A   Hoe kan ik economische en ecologische meerwaarde geven aan mijn locatie?
Kees Hogervorst

–    het begrip 'economie' moet worden vervangen door 'waarde'
–    maak de omgeving 'eetbaar' om zo het bewustzijn voor de omgeving te vergroten
–    creëer een identiteit van de omgeving en laat verhalen daarin een belangrijke rol spelen
–    zorg dat vakantiegangers zich de vakantie eigen maken en creëer zo een blijvende herinnering
–    leer van de omgeving

B    Hoe word ik als ondernemer verleid om te investeren in de natuur?
Arthur Helling

–    we zoeken de oplossing te veel in traditionele ontwikkelingen
–    we zijn veel te individualistisch bezig, werken nauwelijks samen met collega's of andere branches
–    we moeten op een andere manier naar de toekomst kijken
–    misschien moeten we als verblijfsrecreatie juist geld krijgen om de natuur te beheren in plaats van dat wij als branche worden uitgemolken

C    Hoe creëer je als ondernemer ruimte om te ondernemen?
Jan Klop

–    het werkelijke kapitaal van je onderneming is je klantenbestand, dat moet je veel meer inzetten
–    de cooperatieve gedachte moet veel meer worden ontwikkeld
–    overheid en bedrijfsleven moeten veel meer samen optrekken en de herinrichting van de openbare ruimte koppelen aan bedrijfsontwikkeling
–    breng het verhaal naar de menselijke maat

D    Kan verblijfsrecreatie in de natuur positief uitpakken voor de natuur?
Marien Borgstein

–    verblijfsrecreatie doet al veel aan herstel en beheer
–    er zijn afromingsmogelijkheden richting natuur, denk aan het idee Krugerpark.nl
–    daarvoor kunnen bijvoorbeeld Green Deals worden ingezet
–    Nationale Parken moeten hun eigen usp meer onder de aandacht brengen en meer focus op de binnenlandse markt brengen
–    moet je de overheidsbijdrage voor natuur wel ter discussie stellen?

E    Andere wijze van waardecreatie, wat kunnen we leren van andere sectoren?
Hans Hillebrand

–    erfgoed is daarbij heel erg belangrijk
–    desnoods ga je alleen samenwerken
–    innoveer continu, zorg wel dat het bij je past en vermijd kopieergedrag
–    met natuur kun je geld verdienen
–    onze Nationale Parken zijn top down aangewezen, ze moeten veel meer bottom-up worden

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, natuur, nieuwe verdienmodellen, natuurontwikkeling

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...