Lichte groei verwacht in reismarkt 2016

Het veldwerk van
NBTC-NIPO Research voor het jaarlijkse onderzoek naar vakantiegedrag is in
volle gang. Directeur Ad Schalekamp gaf bij persbijeenkomst Travel
Pressentation de verwachting dat 2016 de reismarkt een lichte groei zal
meemaken. 2015 zal als een jaar van stabilisatie de boeken ingaan na daling in
2013 en 2014. "De invloed van de crisis is in volume nog sterk meegevallen. Het
is niet zoals bij de auto- of huizenmarkt ingestort.” Verrassing: Nederland is
ook voor de Nederlanders een geliefde bestemming. Deze vakanties worden zeker
niet gewaardeerd als een mindere vakantie ten opzichte van een korte reis naar
het buitenland.
Vooruitlopend op haar jaarlijks grootschalig onderzoek over de vakantie
intentie van Nederlanders in december, verwacht NBTC-NIPO Research dat voor
2016 weer een kleine stijging van het aantal vakanties is te voorzien. Dit is
een positieve ontwikkeling na de daling in 2013-2014 en verwachte stabilisatie
van het aantal vakanties van Nederlanders in 2015. Meestal betekenen deze
uitspraken in de praktijk dat een groei van 1 tot 3% behaald wordt.
Schalekamp herhaalde de grote invloed van internet voor de vakantiemarkt. Bij
81% van alle vakanties wordt deze via internet (website of e-mail) geboekt.
Extra boekingen ná vertrek groeien
De positie van het internet als boekingskanaal is snel gegroeid en is vooral
zichtbaar in reserveringen voor hotels en vliegtickets. In vier jaar is dit
bijna 10% gestegen. In 2014/2015 is er vooral een groter aandeel van boekingen
via laptop en tablet. Daarnaast worden steeds meer reserveringen nog tijdens de
reis gemaakt. Op dit moment worden van bijna 2 miljoen vakanties ná vertrek
delen van de reis geboekt, zoals hotelovernachtingen.
Sterke groei
samengestelde vakantie
Een andere ontwikkeling is de opkomst van de samengestelde vakantie, waarbij
vervoer en accommodaties los van elkaar zijn geboekt. In 11 jaar is dit aantal
vrijwel verdrievoudigd tot bijna drie miljoen. Dit betreft met name
buitenlandse hotelvakanties per vliegtuig die relatief kort voor vertrek worden
geregeld.
Vakantietrends: vaker en luxer
Het NBTC-NIPO constateert een aantal trends in vakanties over de afgelopen 10 jaar. Dit zijn:
- Nederlanders maken steeds meer buitenlandse vakanties (17,9 miljoen in 2014)
- Nederlanders gaan vaker kort op vakantie door het jaar heen (13 miljoen 2-4 dagen in 2014)
- Vakanties worden steeds luxer. Volgens Schalenkamp is dit zichtbaar in de ontwikkeling van all-inclusive hotels. Daarnaast groeit het aantal overnachtingen van Nederlanders in 4 en 5-sterren hotels.
Nederland is echt
geliefd
De gedachte dat binnenlandse vakanties vooral door mensen met een beperkt
budget worden geboekt, blijkt niet terecht. In eigen land worden met name veel
korte reizen (2-4 dagen) gemaakt, dit zijn vaak extra vakanties. Met name bij
de hogere welstandsklasse is een korte extra vakantie geliefd in eigen land.
Deze groepen gaan vaak 2 of meer keren per jaar even weg in eigen land.