Geplaatst op: 06-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2015

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

CELTH organiseert tweedaagse cursus

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

Veel Nederlandse gemeenten hebben hun onderscheidend vermogen goed gedefinieerd. Ze weten prima wat hun gemeente mooi, leuk en aantrekkelijk maakt. DNA, identiteit, compleet met slogan is dik in orde. Maar wat dan? Vaak spelen gemeenten de bal dan naar het bedrijfsleven die invulling aan de vele mooie woorden mag geven. Maar gemeenten kunnen veel meer doen om hun profiel te versterken. Om dat bewustwordingsproces een boost te geven organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) voor beleidsmedewerkers van gemeenten een tweedaagse cursus ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’.


De eerste cursusronde met gemeenten uit West-Brabant en Zeeland is onlangs afgerond en in het voorjaar van 2016 staan weer twee rondes op het programma. Experts van NHTV en HZ begeleiden de cursisten die tijdens de cursus zelf ook de handen uit de mouwen steken. Studenten van de opleidingen worden ingezet als mystery guests in de deelnemende gemeenten en komen met verrassende bevindingen en ideeën.


Beleving maken is lastig

De training ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’ is niet zomaar uit de lucht komen vallen. CELTH heeft aan gemeenten gevraagd op welk gebied zij getraind zouden willen worden en dit thema stond met stip op nummer één. Dat is volgens Mylène van der Donk die samen met Esther Groenendaal van NHTV en Timo Derriks van HZ de cursus heeft ontwikkeld en gegeven niet zo verwonderlijk aangezien het toeristisch beleid bij veel gemeenten erg versnipperd is: "Gemeenten hebben duidelijk zicht op wat hun gemeente aantrekkelijk maakt. Welke rol zij kunnen spelen in het implementeren van de visie om een unieke beleving te creëren, wordt als lastig ervaren”, vertelt Mylène die met de cursus gemeenten vooral wil inspireren. "Voor de uitwerking van het toeristisch beleid wordt overwegend naar de private sector gekeken. Maar gemeenten kunnen veel meer doen om de beleving van de bezoeker te beïnvloeden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op het gebied van de inrichting van de openbare ruimte en het stimuleren van samenwerking een grotere rol spelen”, vertelt Mylène die gelijk een mooi voorbeeld heeft hoe je met simpele middelen als gemeente een duidelijk statement kunt maken: "Een kustgemeente heeft met strandstoelen de openbare ruimte aangekleed. Dat gaf een mooie vakantieuitstraling bij binnenkomst van die gemeente.”


Uitgangspunt

Grote vraag is hoe een gemeente ervoor kan zorgen dat iedere partij optimaal gebruik maakt van de identiteit van de gemeente en zo bijdraagt aan een optimale beleving van de gast. Het uitgangspunt van de cursus is dat gemeenten hun eigen DNA hebben geïdentificeerd. Mylène van der Donk: "Dan is het belangrijk om binnen de gewenste identiteit te kijken hoe alle onderdelen in de gemeente met elkaar samenhangen. Als je weet wat jou uniek maakt, is de vraag hoe je dat communiceert en hoe je dat uitdraagt om een betere beleving van die bezoeker te creëren. Daarbij moet je de lokale bevolking niet vergeten want een mooi toeristisch aanbod heeft geen waarde als de lokale bevolking ontevreden is, of als het met ruimtegebruik van bewoners en bezoekers conflicteert.”



Emotionele beleving, hoe werkt dat?

De training bestaat uit twee dagen die enkele weken uit elkaar liggen om de resultaten van de eerste dag te laten bezinken en een touch point analysis van de eigen gemeente te maken. Mylène: "Op de eerste dag maken we de deelnemers bewust van het verschil tussen fysieke en emotionele beleving en hoe dat werkt. We brengen ze ook op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van identiteit, reputatie en imago. In de middag behandelen we de touch points van de gast, de bezoekers. Waar en wanneer heb je nu als gemeente de mogelijkheid in contact te treden met je bezoekers? Denk daarbij een informatie vooraf, bewegwijzering ter plaatse, parkeerterreinen, winkels, horeca, accommodaties, bewoners, algemene indruk op straat.”


Touch point analyse

Tussen de eerste en tweede cursusdag maken zowel de deelnemers aan de cursus als de studenten een zogenaamde touch point analyse. Studenten van HZ en NHTV hebben als mystery guest de verschillende touch points van de deelnemende gemeenten bezocht en gekeken hoe zij als buitenstaander die punten beleven. "Wat zijn de verwachtingen die ik van tevoren had, welk gevoel kreeg ik bij de informatie op internet en werden mijn verwachtingen waargemaakt of niet. Tot slot brachten ze de goede en minder goede punten in kaart.” Studenten kwamen met kritische en verrassende opmerkingen. "Je bekijkt je gemeente nooit als bezoeker. Juist die externe blik is voor de deelnemers enorm verhelderend geweest. Het was voor de studenten ook geweldig hoe ze de theorie over beleving, identiteit en touch points in de praktijk konden brengen.” Timo Derriks, zelf promoverend op het onderwerp innovatie, begeleidt deze dag de discussie over de kracht en mogelijkheden van innovatie binnen de sector.


Eyeopener

Mylène: "Voor veel deelnemers was het echt een eyeopener. Het was ook goed om weer eens na te denken over dit soort dingen en daar de tijd voor nemen.” Omdat het geheel in een kleine setting wordt georganiseerd met maximaal 12 deelnemers ontstaat er ook gelegenheid en vertrouwen om zowel succesverhalen als missers met elkaar te delen. Ze hoopt dat de ambtenaren na deze training het idee hebben dat ze veel meer kunnen betekenen in het creëren van een unieke beleving van de kenmerkende eigenschappen van de gemeente waarin ze werken. "Daarom wordt in het middagprogramma van de tweede dag ingegaan op het innovatieproces in gemeenten en regio’s en zoomen we in op de rol van de gemeenten. Hoe kunnen zij gebiedsgebonden innovatie aanjagen?”


De training

Deze training ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’ is gericht op beleidsadviseurs bij gemeenten die zich bezighouden met toerisme, recreatie, leisure, citymarketing en/of evenementenbeleid. Na afloop zijn zij op de hoogte van de nieuwste inzichten rond de beleving van de gast, geïnspireerd door best practices, inzicht gekregen in de rol van de gemeente en andere actoren in de regio en gaan naar huis met praktisch toepasbare ideeën voor de eigen gemeente. www.celth.nl/training


Reacties van deelnemende gemeenten

  • "De ochtendsessie met de studenten gaf veel energie en was een groot succes.”
  • "Een goede toelichting op nieuwe theoretische inzichten rond productinnovatie en identiteit.”
  • "Een erg inspirerende cursus waar nog meer ruimte innovatieve vraagstukken mag worden ingeruimd.”
  • "De inzet van studenten was verrassend en een eyeopener.”
  • "De kennisuitwisseling met andere deelnemers was zeer nuttig.”
  • "Volgens mij was er voldoende stof voor een derde dag waardoor sommige onderwerpen beter kunnen worden uitgediept.”

Link: http://www.celth.nl/nl/training
Trefwoorden: CELTH, beleving, gemeente, touch point, leisure, gastvrijheid, identiteit

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.