Geplaatst op: 07-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Toeristisch Samenwerkingsverband Award: Ontspannend van Aa tot Hunze

Hoe een themajaar bijzondere cross-sectorale samenwerking kan aanjagen

De Toeristisch Samenwerkingsverband Award: Ontspannend van Aa tot Hunze
Hoe wordt er in Nederland in de toeristisch-recreatieve sector samengewerkt? Die vraag was de aanleiding tot het instellen van de Toeristisch Samenwerkingsverband Award door Pleisureworld en NRIT Media. Dat we moeten samenwerken voor een betere klantbeleving is evident maar in hoeverre zijn bedrijven en organisaties bereid om over hun eigen schaduw te springen om samen meer te bereiken? Dat vraagt om lef en vertrouwen. En dat was er volop want ruim 15 bedrijven gaven zich op voor deze gloednieuwe award. Ook de kwaliteit van de inzendingen was hoog en er werd verrassend goed en inventief samengewerkt waarbij ook buiten de sector partners werden gezocht.


Eergisteren beet het Camping en Bungalow Overleg Twente het spits af, gisteren was de samenwerking Maasmeanders in Noordoost-Brabant aan de beurt en vandaag besluiten we met de winnaar Ontspannend van Aa tot Hunze


Themajaar als aanjager

De aanleiding tot intensieve en vaak verrassende samenwerkingsprojecten in deze regio was eigenlijk heel eenvoudig. De gemeente Aa en Hunze heeft elk jaar een themajaar en in 2015 was recreatie en toerisme na veel zeuren eindelijk aan de beurt. En dat lange wachten beschaamde de sector niet want ze hebben het groots aangepakt met als kroon op het werk het winnen van de eerste Toeristisch Samenwerkingsverband Award.


Veel cross-sectorale samenwerking

Met het themajaar had de sector de kans om zichzelf extra in het zonnetje te zetten en extra budget vanuit de overheid hielp ook een handje mee. De sector heeft direct voor recreatie en toerisme in de breedste zin des woords gekozen en nadrukkelijk de verbinding gezocht met sport, cultuur en natuur. Alle activiteiten vonden plaats onder de slogan 'Ontspannend van Aa tot Hunze'. Bijzonder was de verbinding tussen unusual suspects want wat dacht u van de combi verblijfsrecreatie-kunst, groepsaccommodatie-circus of culinair-dagrecreatie?


"Recreatieondernemers, MKB, kunst en cultuur, sport, terreineigenaren en de gemeenten hebben elkaar gevonden in het themajaar van Recreatie en Toerisme, onder de noemer Ontspannend van Aa tot hunZe.”


Gerda Kamps van de projectgroep Ontspannend van Aa tot HunZe



Cross-over verblijfsrecreatie-kunst: KunstKeten

Zo ging camping Gieten samenwerken met diverse kunstenaars samenwerken in het project KunstKeten. Vier mobiele keten zijn beschilderd door kunstenaars en omgetoverd tot een overnachtingslocatie. In samenwerking met gemeente, Staatsbosbeheer en het Drentse Landschap zijn bijzondere locaties gekozen waar overnacht kan worden in een KunstKeet. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot want het is in Nederland niet eenvoudig om in natuurgebieden zomaar tijdelijke accommodaties te plaatsen. Zowel natuurbeheerders als overheden sprongen over hun schaduw en maakten het mogelijk. In feite is het gelukt om in Nederland wildkamperen te legaliseren. Bijzonder is verder dat bewust schaarste is gecreëerd en werd samengewerkt met jonge ondernemers.



Cross-over verblijfsrecreatie- dagrecreatie-circus: Circus Bombari

Een kindercircus uit Assen zocht een geschikte locatie voor een zomerkamp en vond onderdak bij de Boerhaarshoeve in Grollo. De kruisbestuiving was optimaal. Het circus gaf clinics en workshops voor de gasten van diverse campings en maneges in de gemeente die ook aan de voorstelling deelnamen. Een pure win-win-situatie. Het circus had onderdak en publiek voor de zomer en de gasten een perfecte en bijzondere beleving.



Cross-over groepsaccommodatie-sportvereniging: ATB Weekendarrangement Hondsrug Trails

Ook voor ATB-ers was er in het themajaar heel wat te beleven. Zo ontwikkelden drie groepsaccommodaties een ATB trektocht door de regio waar de samenwerking werd gezocht met plaatselijke ATB-vereniging die zorgde voor de logistiek. De Hondsrug Trail was in het eerste jaar al een succes.



Cross-over horeca-dagrecreatie-retail: Culinair Aa en Hunze on Tour

Horeca Nederland introduceerde een culinaire fietsroute met een driegangenmenu, een culinair concert en een culinaire tour. Daarmee verbond de horeca zich met routegebonden recreatie en deden retail en catering ook nog mee.



Cross-over sport-sport-verblijfsrecreatie: Run van Gieten

Samengewerkt werd er ook in de sport. Zo maakte de Run van Gieten samen met drie andere loopevenementen in de regio een regionaal klassement. De Super Prestige Gieten mocht in het themajaar op veel landelijke televisieaandacht rekenen. En ook hier werd weer volop samengewerkt en elkaar wat gegund. De campingeigenaar ging met vakantie en vroeg collega’s de vele campers die op het evenement afkwamen op te vangen. Alleen al die verandering van denken is waardevol.

Het is volgens Gerda belangrijk dat ondernemers over hun eigen schaduw heen springen. "Daardoor zijn veel nieuwe samenwerkingen ontstaan. Positief is ook dat gedurende het jaar nog veel ondernemers zijn aangehaakt.”



En na het themajaar?

Omdat 2016 in de gemeente het jaar van de ondernemer wordt krijgt 'Ontspannend van Aa tot Hunze' ook volgend jaar een vervolg. De naam verdwijnt en maakt weer plaats voor Hondsrug Drenthe. Voor de toeristen die zich in het gebied bevinden enorm zichtbaar door de voordeelkaart met diezelfde naam die gratis aan verblijfsgasten wordt uitgereikt. MKB-bedrijven en dagattracties in de regio kunnen via kortingen op de kaart toeristen bereiken. De site van de voordeelkaart heeft een consumentenzijde waar alle kortingen en aanbiedingen op staan vermeld. De ondernemers kunnen aan de achterzijde van het systeem altijd aanbiedingen plaatsen. Wat ook blijft is de gezamenlijke evenementenkalender.


Tips

  • Gebruik het momentum van een themajaar
  • Stimuleer onconventionele samenwerkingen
  • Spring over je eigen schaduw
  • Zorg voor een vervolg

Link: https://www.aaenhunze.nl/vanaatothunze/Ontspannend
Trefwoorden: samenwerking, drenthe

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...