Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet horeca stijgt al tweeënhalf jaar onafgebroken

Omzet horeca stijgt al tweeënhalf jaar onafgebroken
Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het derde kwartaal 1,3 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015, meldt CBS. De horeca realiseert hiermee al tweeënhalf jaar aaneengesloten omzetgroei. Vooral hotels boekten dit kwartaal meer omzet. Kijken we een jaar terug en vergelijken we het derde kwartaal 2015 met dat van 2014 dan is de groei nog veel sterker (6%).


De omzettoename (3e kwartaal vergeleken met 2e kwartaal) in de horeca was vooral het gevolg van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen in de horeca, steeg met 1 procent.


Sterkste omzetstijging bij hotels

Met een omzetstijging van 3,1 procent presteerden hotels het beste. Hotels herbergden volgens een eerste schatting van CBS in het derde kwartaal meer binnen- en buitenlandse toeristen.


De omzet van cafés steeg met 0,7 procent in vergelijking met een kwartaal eerder en ook het aantal verkochte consumpties nam licht toe. De laatste drie kwartalen gebruikten cafébezoekers weer meer consumpties. Daarvoor kampten cafés sinds 2006 vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen. Verder noteerden ook restaurants 0,7 procent omzetgroei. Ten slotte zetten snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, 0,6 procent meer om.


Horeca ruim 6 procent meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het derde kwartaal ruim 6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Alle branches boekten meer omzet. Hotels noteerden met 8,2 procent de hoogste groei, restaurants volgden met bijna 7 procent meer omzet. De omzetstijging van cafés bedroeg 3,3 procent en was grotendeels toe te schrijven aan hogere prijzen. Consumpties in cafés waren ruim 2 procent duurder dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...