Feestperiode zorgt voor 9 procent extra omzet detailhandel

De feestmaand december zorgt in de periode november en december meestal voor 9 procent extra omzet in de detailhandel. Dit meldt CBS op basis van een analyse van de detailhandelsomzetten in de periode 2012-2014. Vooral de speelgoedwinkels in de non-foodsector en de slijters in de foodsector beleven hoogtijdagen. Webwinkels draaien eveneens overuren. Toerisme en reizen zijn niet meegenomen in de analyse.
Veel extra omzet bij food-speciaalzaken
Consumenten besteden in aanloop naar de feestdagen 8 procent extra in de foodsector van de detailhandel. Vooral speciaalzaken profiteren met ruim 20 procent extra omzet in november en december. Koplopers zijn de slijters die in deze periode meer dan 45 procent boven hun normale omzet uitstijgen. De supermarkten, met ruim 85 procent van de omzet veruit de grootste branche binnen de foodsector, zetten in november en december ruim 5 procent extra om. Het feestdageneffect is bij supermarkten duidelijk minder groot dan bij de speciaalzaken.
Cadeaumaand december pakt goed uit voor de non-food detailhandel
De extra uitgaven aan sinterklaas- en kerstcadeautjes in november en december komen vooral terecht in de kassa’s van de non-foodsector van de detailhandel. De totale extra omzet bedraagt bijna 13 procent. Er bovenuit schieten de speelgoedwinkels die hun omzet in november en december meer dan verdubbelen in vergelijking met een doorsneemaand in de rest van het jaar.