Geplaatst op: 03-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

VEKABO professionaliseert

VEKABO professionaliseert
Van links naar rechts Joos van Hees, Theo Koolen, Ellen Kok-Hendriks, Ronald van Vlijmen en Rinus van \'t Westeinde
De diverse regionale VEKABO's zijn gefuseerd tot één landelijke organisatie. Daarmee kan de organisatie voor plattelandsaccommodaties slagvaardiger opereren op haar kerntaak marketing. Begin december hebben alle regio's ingestemd met de fusie naar één VEKABO. Ellen Kok - Hendriks is verkozen tot nieuwe voorzitter.


VEKABO wordt een dynamische en krachtige marketingorganisatie voor kleinschalig verblijf op het platteland. De kerntaak van het nieuwe VEKABO is marketing. Als eerste stap zal daarvoor de website worden aangepast en worden marketingacties voorbereid. Het nieuwe bestuur belooft dat er binnenkort een verandering in uitstraling merkbaar is. Daarnaast richt de organisatie zich op collectieve belangenbehartiging van de leden zoals op het gebied van toeristenbelasting en afschaffing van het lage btw-tarief.


"Efficiënt, effectief en accuraat, dat zijn de kenmerken van de nieuwe organisatie waarbij we snel kunnen handelen en besluiten kunnen nemen. Marketing pakken we samen met de ondernemers aan. We richten ons op specifieke doelgroepen en gaan themagericht werken. De gastvrije uitstraling van de VEKABO-bedrijven is hierbij een kernboodschap."


Ellen Kok, de nieuwe voorzitter over VEKABO 2.0


Ook de organisatiestructuur verandert. Het nieuwe bestuur bestaat vanaf heden uit vijf bestuursleden met een specialisme en expertise op het gebied van hun portefeuille: Ellen Kok - Hendriks (marketing), Joos van Hees (verenigingszaken) en Theo Koolen (netwerken, kennis en innovatie). Rinus van ’t Westeinde en Ronald van Vlijmen (beiden eerder bestuurslid) zorgen met hun kennis over de organisatie en de leden voor de continuïteit van VEKABO.


De nieuwe koers van VEKABO werd gepresenteerd tijdens de Algemene Ledenvergadering en Startbijeenkomst 2.0. Ook werden de nieuwe regiocoördinatoren voorgesteld.

Link: http://www.vekabo.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, platteland, mini campings, kamperen bij de boer

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...