Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gräber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia) Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het
aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was.
Het nu 570 pagina’s dikke Trendrapport is een veelgebruikt
inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van
CBS. Tevens voorziet in een belangrijke behoefte waar het de
terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel
hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.
Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid
tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt
naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst
inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en
ontwikkelingsrichtingen. Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we veel over het rapport gepubliceerd. Een overzicht van alle artikelen staat hier: www.nritmedia.nl/kennisbank/35268Met ingang
van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het
Trendrapport participeren. Zij geven in deel
twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische
ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. In deel één van het Trendrapport zoals
vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische,
politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet
opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste
trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te
maken krijgen. In deel drie van het Trendrapport toerisme,
recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de
gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van
het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die
door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:
- Belevingsbenchmark
van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
- iBeacons
en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom
dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
- Effectief
reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een
gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
- Voor
niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar –
Jeroen Vinkesteijn
- De
trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en
transmediale storytelling - Goof Lukken
- Wie eet
er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige
platforms - Tjeerd Zandberg
- Economische
impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel –
Jeroen Klijs
- CARMATOP,
een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke
Eijgelaar en Paul Peeters
- De
(on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
- Toerisme
en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en
Nico Heerschap
- Cultuur
en toerisme – Nico Heerschap
- De ANWB
wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin
van Berkel
- De
belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
- Nederlanders
houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
- Wie is
de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen
Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/
Topics:Attractieparken, Beleid, CELTH, Cultuur, Dagrecreatie, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
|
|
10/04/25
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
|
10/04/25
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
|
10/04/25
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
|
10/04/25
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
|
10/04/25
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
|
10/04/25
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
|
10/04/25
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
|
10/04/25
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
|
|
12/04/25
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
|
05/05/25 t/m 11-05-25
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|