Geplaatst op: 07-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle seinen op groen voor de sector

Alle seinen op groen voor de sector

In het derde kwartaal van 2015 is de omzet van de horeca* met 6,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het negende kwartaal op rij met groei. De omzet groei van het eerste en tweede kwartaal van 2015 zette door in het derde kwartaal. Ook de werkgelegenheid en het aantal starters in de horeca ontwikkelen zich gunstig. Verder is het ondernemersvertrouwen voor een vierde kwartaal positief. Dat schrijft het CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca over het derde kwartaal 2015. Eerder meldde CBS al dat het aantal hotelovernachtingen in de eerste twee maanden van dit kwartaal hoger was dan dezelfde maanden vorig jaar. Het aantal faillissementen was nagenoeg even groot als een kwartaal eerder.


Omzet

Alle branches binnen de horeca boekten dit kwartaal een omzetgroei van minimaal 3procent. De grootste groeiers waren de hotels (8,2 procent), gevolgd door kantines en catering (7,2 procent).Bij de restaurants steeg de omzet met 6,9 procent. Snacks en ijsjes gingen opnieuw goed over de toonbank en zorgden voor een positieve ontwikkeling van 4,7 procent. De cafés deden het ook weer goed met een stijging van 3,3 procent. Wel was er een lichte afname van het aantal bedrijven in deze deelbranche. Over heel 2014 groeide de omzet met 5,1procent. Het gemiddelde over de eerste drie kwartalen van 2015 komt uit op 5,4 procent. Het jaar 2015 blijft daarmee licht achter bij 2014.



Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca** lagen 1,1 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei (6,4 procent), net als vorig kwartaal, voor het grootste deel voortkomt uit de verkoop van meer overnachtingen en consumpties. De laatste 15 kwartalen is de prijs stijging niet boven de 2 procent uitgekomen.



Vacatures

De omzetgroei in de horeca heeft voor meer werkgelegenheid gezorgd. Er kwamen 17 duizend vacatures bij, in totaal werden 19 duizend openstaande betrekkingen vervuld. Beide cijfers lagen iets hoger dan een jaar geleden, maar lager dan vorig kwartaal. Dit is gebruikelijk in het derde kwartaal, als gevolg van het seizoenpatroon binnen de horecabranche.



Faillissementen

In het derde kwartaal gingen 64 horecabedrijven failliet, 34 minder dan in het zelfde kwartaal van vorig jaar. Ten opzichte van het tweede kwartaal waren er 4 faillissementen meer. Daarmee zet de daling van het aantal faillissementen in de horeca niet door. Toch is dit voor het derde kwartaal een relatief gunstige ontwikkeling, omdat de afgelopen 6 jaren het aantal faillissementen juist in het derde en vierde kwartaal vaak op liepen.


Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van de horecaondernemers is, net als vorig kwartaal, verder verbeterd. De stemmingsindicator staat nu op het hoogste niveau sinds begin 2011. De verwachtingen van horecaondernemers zijn minder positief dan vorig kwartaal. Dit past in het seizoenpatroon. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar zijn ondernemers juist optimistischer. Vorig jaar hielden ondernemers met positieve en negatieve verwachtingen voor het economisch klimaat in het vierde kwartaal elkaar in evenwicht. Nu is het aantal ondernemers met positieve verwachtingen groter.



Consumentenvertrouwen

De afgelopen drie maanden is het vertrouwen van consumenten verder verbeterd. In augustus en september was dat achtereenvolgens 5 en 8. In november steeg dit naar 9, het hoogste niveau in ruim 8 jaar tijd. Hiermee ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8).


Lees hier de complete kwartaalmonitor.


* Onder horeca wordt de traditionele horeca verstaan, inclusief verblijfsrecreatie, kantines en catering

** Traditionele horeca bestaat uit hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, restaurants, snackbars, inclusief lunchrooms en fastfoodrestaurants, e.d. En cafés.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DB85FB85-ED98-460C-B540-2F549D7874C0/0/KMhoreca2015K3.pdf

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...