Geplaatst op: 07-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle seinen op groen voor de sector

Alle seinen op groen voor de sector

In het derde kwartaal van 2015 is de omzet van de horeca* met 6,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het negende kwartaal op rij met groei. De omzet groei van het eerste en tweede kwartaal van 2015 zette door in het derde kwartaal. Ook de werkgelegenheid en het aantal starters in de horeca ontwikkelen zich gunstig. Verder is het ondernemersvertrouwen voor een vierde kwartaal positief. Dat schrijft het CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca over het derde kwartaal 2015. Eerder meldde CBS al dat het aantal hotelovernachtingen in de eerste twee maanden van dit kwartaal hoger was dan dezelfde maanden vorig jaar. Het aantal faillissementen was nagenoeg even groot als een kwartaal eerder.


Omzet

Alle branches binnen de horeca boekten dit kwartaal een omzetgroei van minimaal 3procent. De grootste groeiers waren de hotels (8,2 procent), gevolgd door kantines en catering (7,2 procent).Bij de restaurants steeg de omzet met 6,9 procent. Snacks en ijsjes gingen opnieuw goed over de toonbank en zorgden voor een positieve ontwikkeling van 4,7 procent. De cafés deden het ook weer goed met een stijging van 3,3 procent. Wel was er een lichte afname van het aantal bedrijven in deze deelbranche. Over heel 2014 groeide de omzet met 5,1procent. Het gemiddelde over de eerste drie kwartalen van 2015 komt uit op 5,4 procent. Het jaar 2015 blijft daarmee licht achter bij 2014.



Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca** lagen 1,1 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei (6,4 procent), net als vorig kwartaal, voor het grootste deel voortkomt uit de verkoop van meer overnachtingen en consumpties. De laatste 15 kwartalen is de prijs stijging niet boven de 2 procent uitgekomen.



Vacatures

De omzetgroei in de horeca heeft voor meer werkgelegenheid gezorgd. Er kwamen 17 duizend vacatures bij, in totaal werden 19 duizend openstaande betrekkingen vervuld. Beide cijfers lagen iets hoger dan een jaar geleden, maar lager dan vorig kwartaal. Dit is gebruikelijk in het derde kwartaal, als gevolg van het seizoenpatroon binnen de horecabranche.



Faillissementen

In het derde kwartaal gingen 64 horecabedrijven failliet, 34 minder dan in het zelfde kwartaal van vorig jaar. Ten opzichte van het tweede kwartaal waren er 4 faillissementen meer. Daarmee zet de daling van het aantal faillissementen in de horeca niet door. Toch is dit voor het derde kwartaal een relatief gunstige ontwikkeling, omdat de afgelopen 6 jaren het aantal faillissementen juist in het derde en vierde kwartaal vaak op liepen.


Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van de horecaondernemers is, net als vorig kwartaal, verder verbeterd. De stemmingsindicator staat nu op het hoogste niveau sinds begin 2011. De verwachtingen van horecaondernemers zijn minder positief dan vorig kwartaal. Dit past in het seizoenpatroon. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar zijn ondernemers juist optimistischer. Vorig jaar hielden ondernemers met positieve en negatieve verwachtingen voor het economisch klimaat in het vierde kwartaal elkaar in evenwicht. Nu is het aantal ondernemers met positieve verwachtingen groter.



Consumentenvertrouwen

De afgelopen drie maanden is het vertrouwen van consumenten verder verbeterd. In augustus en september was dat achtereenvolgens 5 en 8. In november steeg dit naar 9, het hoogste niveau in ruim 8 jaar tijd. Hiermee ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8).


Lees hier de complete kwartaalmonitor.


* Onder horeca wordt de traditionele horeca verstaan, inclusief verblijfsrecreatie, kantines en catering

** Traditionele horeca bestaat uit hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, restaurants, snackbars, inclusief lunchrooms en fastfoodrestaurants, e.d. En cafés.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DB85FB85-ED98-460C-B540-2F549D7874C0/0/KMhoreca2015K3.pdf

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...