Geplaatst op: 07-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle seinen op groen voor de sector

Alle seinen op groen voor de sector

In het derde kwartaal van 2015 is de omzet van de horeca* met 6,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het negende kwartaal op rij met groei. De omzet groei van het eerste en tweede kwartaal van 2015 zette door in het derde kwartaal. Ook de werkgelegenheid en het aantal starters in de horeca ontwikkelen zich gunstig. Verder is het ondernemersvertrouwen voor een vierde kwartaal positief. Dat schrijft het CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca over het derde kwartaal 2015. Eerder meldde CBS al dat het aantal hotelovernachtingen in de eerste twee maanden van dit kwartaal hoger was dan dezelfde maanden vorig jaar. Het aantal faillissementen was nagenoeg even groot als een kwartaal eerder.


Omzet

Alle branches binnen de horeca boekten dit kwartaal een omzetgroei van minimaal 3procent. De grootste groeiers waren de hotels (8,2 procent), gevolgd door kantines en catering (7,2 procent).Bij de restaurants steeg de omzet met 6,9 procent. Snacks en ijsjes gingen opnieuw goed over de toonbank en zorgden voor een positieve ontwikkeling van 4,7 procent. De cafés deden het ook weer goed met een stijging van 3,3 procent. Wel was er een lichte afname van het aantal bedrijven in deze deelbranche. Over heel 2014 groeide de omzet met 5,1procent. Het gemiddelde over de eerste drie kwartalen van 2015 komt uit op 5,4 procent. Het jaar 2015 blijft daarmee licht achter bij 2014.



Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca** lagen 1,1 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei (6,4 procent), net als vorig kwartaal, voor het grootste deel voortkomt uit de verkoop van meer overnachtingen en consumpties. De laatste 15 kwartalen is de prijs stijging niet boven de 2 procent uitgekomen.



Vacatures

De omzetgroei in de horeca heeft voor meer werkgelegenheid gezorgd. Er kwamen 17 duizend vacatures bij, in totaal werden 19 duizend openstaande betrekkingen vervuld. Beide cijfers lagen iets hoger dan een jaar geleden, maar lager dan vorig kwartaal. Dit is gebruikelijk in het derde kwartaal, als gevolg van het seizoenpatroon binnen de horecabranche.



Faillissementen

In het derde kwartaal gingen 64 horecabedrijven failliet, 34 minder dan in het zelfde kwartaal van vorig jaar. Ten opzichte van het tweede kwartaal waren er 4 faillissementen meer. Daarmee zet de daling van het aantal faillissementen in de horeca niet door. Toch is dit voor het derde kwartaal een relatief gunstige ontwikkeling, omdat de afgelopen 6 jaren het aantal faillissementen juist in het derde en vierde kwartaal vaak op liepen.


Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van de horecaondernemers is, net als vorig kwartaal, verder verbeterd. De stemmingsindicator staat nu op het hoogste niveau sinds begin 2011. De verwachtingen van horecaondernemers zijn minder positief dan vorig kwartaal. Dit past in het seizoenpatroon. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar zijn ondernemers juist optimistischer. Vorig jaar hielden ondernemers met positieve en negatieve verwachtingen voor het economisch klimaat in het vierde kwartaal elkaar in evenwicht. Nu is het aantal ondernemers met positieve verwachtingen groter.



Consumentenvertrouwen

De afgelopen drie maanden is het vertrouwen van consumenten verder verbeterd. In augustus en september was dat achtereenvolgens 5 en 8. In november steeg dit naar 9, het hoogste niveau in ruim 8 jaar tijd. Hiermee ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8).


Lees hier de complete kwartaalmonitor.


* Onder horeca wordt de traditionele horeca verstaan, inclusief verblijfsrecreatie, kantines en catering

** Traditionele horeca bestaat uit hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, restaurants, snackbars, inclusief lunchrooms en fastfoodrestaurants, e.d. En cafés.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DB85FB85-ED98-460C-B540-2F549D7874C0/0/KMhoreca2015K3.pdf

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.