Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Zeeland heeft optimaal geprofiteerd van aankomst van de tweede etappe van de Tour de France in de zomer van 2015. Met een geringe investering vanuit de overheid (€ 365.000) vloeide op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 miljoen en € 5,31 miljoen euro terug in de Zeeuwse economie. Dat heeft de provincie Zeeland door het Kenniscentrum Kusttoerisme laten berekenen.


Gisteren presenteerde gedeputeerde Ben de Reu de evaluatie van de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. Zeeland is in ruim 190 landen 19 minuten live op televisie geweest. In voor de provincie in toeristisch opzicht belangrijke landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland zelfs meer dan een half uur.


Slechte weersverwachting

Tegenvallend wad de publieke belangstelling rond de finish op Neeltje Jans. Het maximale bezoekersaantal is daar uiteindelijk niet gehaald. In plaats van 25.000 mensen waren er 15.000 bezoekers op de Oosterscheldekering. Mede door het weerbericht (code oranje) en de media-aandacht in de aanloop bleef het aantal bezoekers op de kering achter bij de eerder gestelde verwachting. Daarentegen waren er aan de route op Schouwen-Duiveland veel meer bezoekers dan in eerste instantie verwacht was.


"We hadden hoge verwachtingen, maar de Tour de France heeft al onze verwachtingen overtroffen"


Gedeputeerde Ben de Reu


Kijkcijferhit

In Nederland was de aankomst een ware kijkcijferhit. Op zondag 5 juli 2015 brak de live-uitzending van de tweede etappe van Tour de France een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen mensen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw - en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie - keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen op tv.


Twee gerichte campagnes

Om naast de vele ‘free-publicity’ die het evenement uit zichzelf al genereert verder lading te geven aan de etappe naar Zeeland zijn twee campagnes gestart. De Provincie Zeeland heeft de campagne ‘Zeeland .. Anders’ uitgerold om de aandacht te vestigen op Zeeland. Rijkswaterstaat heeft de campagne ‘Bring in the Dutch’ laten ontwikkelen als internationale campagne voor Nederland als waterland.


Zeeland Anders kosteneffectief

Het effect  van ‘Zeeland .. Anders’ was een zeer kosteneffectieve campagne met een groot bereik. Zo zorgden de twee spandoeken langs de doorgaande wegen voor zichtbaarheid bij 1,3 miljoen passanten, werden er 40.000 placemats in de horeca vergeven (bewuste stop), kregen 157.000 huishoudens de ansichtkaarten en werd er in het kader van de evenementen  activatie geparticipeerd in diverse evenementen waarvan de meest succesvolle die tijdens de Grand Depart in Utrecht (10.000 bezoekers stand) en het Fanpark Antwerpen (150.000 bezoekers park). De zogenaamde ”darkposts” online zorgden voor een bereik van: 637.790 personen. Reguliere posts zorgden voor een bereik van 50.000 personen. Ook de andere online acties (facebook) bleken effectief met een bereik van zo’n 100.000 personen.


Impact op merk Zeeland

Uit onderzoek naar de impact op het merk Zeeland vond 95% van de respondenten de Tour bij Zeeland passen. Ze vinden Zeeland een echte fietsprovincie met haar elementen als wind en water. De beelden van de finish werden prachtig bevonden evenals het unieke Zeeuwse landschap. Daarnaast vonden ze dat de Tour heeft gezorgd voor een goede promotie van de provincie en is Zeeland als een echte vakantieprovincie weggezet.


Economische betekenis

In totaal vloeide er op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 en € 5,31 miljoen terug in de Zeeuwse economie als gevolg van de bestedingen die mensen deden. Omgerekend goed voor zo’n 18 FTE. Afgezet tegen de totale organisatiekosten van € 1,6 mln leverde elke geïnvesteerde euro er direct 3 op.Grootste kostenposten waren de verwervingsfee van de ASO (€ 500.000), veiligheidsmaatregelen (€ 320.000) en het inrichten van de finishlocatie (€ 150.000). In vergelijking met andere finishplaatsen had Zeeland een beperkt budget. Zo besteedde Sheffield in Engeland in 2014 nog € 2,4 miljoen euro uit aan de organisatie van de finish.


Trots

Ook de Zeeuwen waren blij met de aankomst van de Tour de France. Uit het onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme blijkt dat Zeeuwen trots waren dat hun provincie gastheer was van deze bijzondere Touretappe. Liefst 85% van de bezoekers volgden het nieuws met plezier, 95% was trots op de Touraankomst in Zeeland en 88% vond het een aanwinst voor het aanbod.



Link: https://www.zeeland.nl/file/2153/download?token=wZyjZ_qkSmcmBy2UnqaMnXhksZ0m3CMToJ-0GGvb4Xg
Trefwoorden: sport, sportevenementen, evenementen, economische betekenis, wielrennen, tour de france, zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...