Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op
Zeeland heeft optimaal geprofiteerd van aankomst van de tweede etappe van de Tour de France in de zomer van 2015. Met een geringe investering vanuit de overheid (€ 365.000) vloeide op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 miljoen en € 5,31 miljoen euro terug in de Zeeuwse economie. Dat heeft de provincie Zeeland door het Kenniscentrum Kusttoerisme laten berekenen.
Gisteren presenteerde gedeputeerde Ben de Reu de evaluatie van de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. Zeeland is in ruim 190 landen 19 minuten live op televisie geweest. In voor de provincie in toeristisch opzicht belangrijke landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland zelfs meer dan een half uur.
Slechte weersverwachting
Tegenvallend wad de publieke belangstelling rond de finish op Neeltje Jans. Het maximale bezoekersaantal is daar uiteindelijk niet gehaald. In plaats van 25.000 mensen waren er 15.000 bezoekers op de Oosterscheldekering. Mede door het weerbericht (code oranje) en de media-aandacht in de aanloop bleef het aantal bezoekers op de kering achter bij de eerder gestelde verwachting. Daarentegen waren er aan de route op Schouwen-Duiveland veel meer bezoekers dan in eerste instantie verwacht was.
"We hadden hoge verwachtingen, maar de Tour de France heeft al onze verwachtingen overtroffen"
Gedeputeerde Ben de Reu |
Kijkcijferhit
In Nederland was de aankomst een ware kijkcijferhit. Op zondag 5 juli 2015 brak de live-uitzending van de tweede etappe van Tour de France een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen mensen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw - en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie - keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen op tv.
Twee gerichte campagnes
Om naast de vele ‘free-publicity’ die het evenement uit zichzelf al genereert verder lading te geven aan de etappe naar Zeeland zijn twee campagnes gestart. De Provincie Zeeland heeft de campagne ‘Zeeland .. Anders’ uitgerold om de aandacht te vestigen op Zeeland. Rijkswaterstaat heeft de campagne ‘Bring in the Dutch’ laten ontwikkelen als internationale campagne voor Nederland als waterland.
Zeeland Anders kosteneffectief
Het effect van ‘Zeeland .. Anders’ was een zeer kosteneffectieve campagne met een groot bereik. Zo zorgden de twee spandoeken langs de doorgaande wegen voor zichtbaarheid bij 1,3 miljoen passanten, werden er 40.000 placemats in de horeca vergeven (bewuste stop), kregen 157.000 huishoudens de ansichtkaarten en werd er in het kader van de evenementen activatie geparticipeerd in diverse evenementen waarvan de meest succesvolle die tijdens de Grand Depart in Utrecht (10.000 bezoekers stand) en het Fanpark Antwerpen (150.000 bezoekers park). De zogenaamde ”darkposts” online zorgden voor een bereik van: 637.790 personen. Reguliere posts zorgden voor een bereik van 50.000 personen. Ook de andere online acties (facebook) bleken effectief met een bereik van zo’n 100.000 personen.
Impact op merk Zeeland
Uit onderzoek naar de impact op het merk Zeeland vond 95% van de respondenten de Tour bij Zeeland passen. Ze vinden Zeeland een echte fietsprovincie met haar elementen als wind en water. De beelden van de finish werden prachtig bevonden evenals het unieke Zeeuwse landschap. Daarnaast vonden ze dat de Tour heeft gezorgd voor een goede promotie van de provincie en is Zeeland als een echte vakantieprovincie weggezet.
Economische betekenis
In totaal vloeide er op en rond 5 juli
al direct tussen de € 4,38 en € 5,31 miljoen terug in de Zeeuwse
economie als gevolg van de bestedingen die mensen deden. Omgerekend
goed voor zo’n 18 FTE. Afgezet tegen de totale organisatiekosten
van € 1,6 mln leverde elke geïnvesteerde euro er direct 3 op.Grootste kostenposten waren de verwervingsfee van de ASO (€ 500.000), veiligheidsmaatregelen (€ 320.000) en het inrichten van de finishlocatie (€ 150.000). In vergelijking met andere finishplaatsen had Zeeland een beperkt budget. Zo besteedde Sheffield in Engeland in 2014 nog € 2,4 miljoen euro uit aan de organisatie van de finish.
Trots
Ook de Zeeuwen waren blij met de aankomst van de Tour de France. Uit het onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme blijkt dat Zeeuwen trots waren dat hun provincie gastheer was van deze bijzondere Touretappe. Liefst 85% van de bezoekers volgden het nieuws met plezier, 95% was trots op de Touraankomst in Zeeland en 88% vond het een aanwinst voor het aanbod.