Luchtvaartmaatschappijen maken weer winst
![Luchtvaartmaatschappijen maken weer winst](images/20151210_224115.jpg)
De winstgevendheid van de luchtvaartmaatschappijen gaat omhoog vanwege de lage olieprijzen, de sterke groei van het aantal passagiers, de economische groei en grotere efficiency.Ook speelt een winstgevendheidscyclus van acht tot negen jaar een
rol. Het dieptepunt was in 2009 en nu nadert de cyclus weer een hoogtepunt.
Sterke passagiersgroei
In 2015 groeide het aantal passagiers wereldwijd met 6,7% en voor 2016 wordt een groei van 6,9% verwacht.In totaal vervoerden internationale luchtvaartmaatschappijen 3,8 miljard passagiers op 54.000 verschillende routes. Ook de bezettingsgraad van de toestellen bereikten een record, van 80,6% in 2015, die gaat vanwege toegenomen aanbod in 2016 iets omlaag (80,4%) maar hier gaat het grotere aanbod de vraag vooruit.
Zwarte rand om mooie groei
Ondanks deze schijnbaar mooie cijfers verdient een gemiddelde luchtvaartmaatschappij minder dan 10 dollar winst op elke vervoerde passagier. In Europa ligt dat met 8,80 dollar per passagier nog lager. Volgens IATA's directeur generaal Tony Tyler wordt de winstgevendheid van de luchtvaartmaatschappijen beter beschreven als breekbaar dan als duurzaam. Gemiddeld maakt een luchtvaartmaatschappij maar 5% winst en dat is feitelijk veel te laag. In Europa hebben luchtvaartmaatschappijen last van sterke en toenemende concurrentie. In Europa groeit de capaciteit dan ook nog steeds, in 2015 met 3,9% en in 2016 met 6,2%.
![](/upload/fig98612a.jpg)
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaartmaatschappijen