Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Goof Lukken
NHTV

VrijetijdsTrends 2016

Ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal

VrijetijdsTrends 2016
Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2016: ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2016. Economisch merken we het herstel, maar in 2016 gaan we vooral ingetogen genieten We zijn nog steeds waakzaam als het gaat om het wankele herstel van de crisis. De druk op onze vrije tijd neemt door de nieuwe participatiesamenleving steeds meer toe. Méér tijd gaat in mantelzorg, vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid zitten. Logisch dus dat we weer meer samen willen genieten (met familie, vrienden, buren) van pure momenten en producten. We gaan voor pure, natuurlijke en duurzame relaties en belevingen. De technologie blijft daarnaast een steeds grotere rol spelen in onze vrije tijd. Door de komst van smartphones zijn de grenzen tussen werk en vrije tijd minder helder. De technologie helpt ons ook in onze vrije tijd en brengt ons nieuwe belevingen. Door het gebruik van virtual reality en digital wearables verplaatsen en informeren we ons snel. Ook spelen apps een steeds grotere rol tijdens ons dagje uit.


Ingetogen genieten

Genieten mag weer in de vrije tijd nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn. We kiezen er echter wel voor om meer ingetogen te genieten. Ingetogen in de uitgaven (minder groots en meer en vaker kleine genietmomenten) en in de uitbundigheid. De dreiging van terrorisme ligt nog steeds op de loer en de Nederlandse moraal ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lijkt weer terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Dit komt tot uiting in de groei van familie- en vriendenweekenden, waarop grote bungalowaanbieders zoals Center Parcs en Landal GreenParks inspelen. Ook de camping is terug van weggeweest. Voor eerst is de verkoop van caravans weer gestegen: knus op de camping kan weer. Er is zelfs een Frans campingconcept (Huttopia) dat haar eerste shop in Nederland opent Ook uit het succes van Escape Rooms blijkt dat samen aan iets werken en over iets denken past in deze tijd. De babyboomers kopen mogelijk eerder een camper dan een tweede huis. Dagjes uit worden voordeliger door de grote succesvolle kortingsacties van de supermarktketens. Door de participatiemaatschappij gaan we weer ouderwets zorgen voor elkaar. In onze vrij tijd is aandacht voor toegankelijkheid dan ook onmisbaar.


Puur samen

De hang naar natuurlijke producten en authentieke belevingen groeit nog steeds. In ons voedsel kiezen we steeds meer voor pure producten waardoor restaurants ook vaker ‘het verhaal’ achter de producten deelt met hun gasten. Delen en het samen maken van verhalen staat ook steeds vaker centraal in pretparken. De Efteling koos bewust voor een verhaal en authentieke sfeer rondom de introductie van hun nieuwe achtbaan Baron 1898, en opent in 2016 een attractie rondom het klassieke verhaal Pinokkio. Maar ook samen iets unieks beleven (ofwel crazy leip) en een uitdaging aangaan lijkt de trend. Walibi opent in het voorjaar van 2016 een nieuwe rollercoaster die jongeren uitdaagt opnieuw ‘hard te gaan’. Ook de natuur blijft een succesvol thema. Komend jaar opent de geheel vernieuwde Wildlands Adventure Zoo (voorheen Dierenpark Emmen). Bezoekers gaan er niet alleen dieren zien, maar vooral ook beleven aan de hand van diverse expedities. Ook krijgt Nederland in Ouwehands Dierenpark Rhenen één van de meest iconische diersoorten binnen de landsgrenzen: de reuzenpanda.


Het succes van het thema natuur komt ook naar voren in de verblijfrecreatie. Nabij Disneyland Parijs opent bijvoorbeeld Villages Nature, een bungalowpark 3.0 met een uniek thermaal meer dat door aardwarmte continu 30 graden Celsius is. Dit project is dankzij de samenwerking tussen Disney en het Franse moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances, tot stand gekomen.


Mobiel digitaal

Technologie is niet meer weg te denken uit onze vrije tijd in 2016 De smartphone is voor veel mensen het basisstation van het dagelijks leven. Via dit mobiele apparaat hebben we continu contact met werk en privé. Het bevat onze muziekcollectie, die we natuurlijk streamen, en biedt ons ontspanning in de vorm van games en films/ YouTube/ Netflix. In 2016 zullen we zien dat wearable technologie in de vorm van Google Glass, smartwatches en virtual reality (VR) brillen toeneemt. Ze gaan integraal onderdeel uitmaken van onze vrije tijd, zowel thuis als op locatie. Zo worden reeds VR-technieken gebruikt bij het boeken van reizen, voor promotionele doeleinden en voor extra belevingen, zoals de combinatie van een achtbaan en VR: de VR-coaster.


Ook Fitbit technologie wordt gebruikt om onze sportprestaties in de vrije tijd te meten en delen. Dat kan bijvoorbeeld via apps als Strava en RunKeeper. Bovendien kunnen we via onze smartphone ons huis slimmer en beter bedienen en volgen. We blijven 24/7 op de hoogte van alle nieuws, zowel dicht bij huis als all over the world.


VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat we, in tegenstelling tot eerdere jaren, niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak een handig hulpmiddel om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Daarom volgen er in 2016 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden van toepassingen van trends op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Link: http://www.vrijetijdstrends.nl/
Trefwoorden: trends

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.