VrijetijdsTrends 2016
Ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal
Ingetogen genieten
Genieten mag weer in de vrije tijd nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn. We kiezen er echter wel voor om meer ingetogen te genieten. Ingetogen in de uitgaven (minder groots en meer en vaker kleine genietmomenten) en in de uitbundigheid. De dreiging van terrorisme ligt nog steeds op de loer en de Nederlandse moraal ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lijkt weer terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Dit komt tot uiting in de groei van familie- en vriendenweekenden, waarop grote bungalowaanbieders zoals Center Parcs en Landal GreenParks inspelen. Ook de camping is terug van weggeweest. Voor eerst is de verkoop van caravans weer gestegen: knus op de camping kan weer. Er is zelfs een Frans campingconcept (Huttopia) dat haar eerste shop in Nederland opent Ook uit het succes van Escape Rooms blijkt dat samen aan iets werken en over iets denken past in deze tijd. De babyboomers kopen mogelijk eerder een camper dan een tweede huis. Dagjes uit worden voordeliger door de grote succesvolle kortingsacties van de supermarktketens. Door de participatiemaatschappij gaan we weer ouderwets zorgen voor elkaar. In onze vrij tijd is aandacht voor toegankelijkheid dan ook onmisbaar.
Puur samen
De hang naar natuurlijke producten en authentieke belevingen groeit nog steeds. In ons voedsel kiezen we steeds meer voor pure producten waardoor restaurants ook vaker ‘het verhaal’ achter de producten deelt met hun gasten. Delen en het samen maken van verhalen staat ook steeds vaker centraal in pretparken. De Efteling koos bewust voor een verhaal en authentieke sfeer rondom de introductie van hun nieuwe achtbaan Baron 1898, en opent in 2016 een attractie rondom het klassieke verhaal Pinokkio. Maar ook samen iets unieks beleven (ofwel crazy leip) en een uitdaging aangaan lijkt de trend. Walibi opent in het voorjaar van 2016 een nieuwe rollercoaster die jongeren uitdaagt opnieuw ‘hard te gaan’. Ook de natuur blijft een succesvol thema. Komend jaar opent de geheel vernieuwde Wildlands Adventure Zoo (voorheen Dierenpark Emmen). Bezoekers gaan er niet alleen dieren zien, maar vooral ook beleven aan de hand van diverse expedities. Ook krijgt Nederland in Ouwehands Dierenpark Rhenen één van de meest iconische diersoorten binnen de landsgrenzen: de reuzenpanda.
Het succes van het thema natuur komt ook naar voren in de verblijfrecreatie. Nabij Disneyland Parijs opent bijvoorbeeld Villages Nature, een bungalowpark 3.0 met een uniek thermaal meer dat door aardwarmte continu 30 graden Celsius is. Dit project is dankzij de samenwerking tussen Disney en het Franse moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances, tot stand gekomen.
Mobiel digitaal
Technologie is niet meer weg te denken uit onze vrije tijd in 2016 De smartphone is voor veel mensen het basisstation van het dagelijks leven. Via dit mobiele apparaat hebben we continu contact met werk en privé. Het bevat onze muziekcollectie, die we natuurlijk streamen, en biedt ons ontspanning in de vorm van games en films/ YouTube/ Netflix. In 2016 zullen we zien dat wearable technologie in de vorm van Google Glass, smartwatches en virtual reality (VR) brillen toeneemt. Ze gaan integraal onderdeel uitmaken van onze vrije tijd, zowel thuis als op locatie. Zo worden reeds VR-technieken gebruikt bij het boeken van reizen, voor promotionele doeleinden en voor extra belevingen, zoals de combinatie van een achtbaan en VR: de VR-coaster.
Ook Fitbit technologie wordt gebruikt om onze sportprestaties in de vrije tijd te meten en delen. Dat kan bijvoorbeeld via apps als Strava en RunKeeper. Bovendien kunnen we via onze smartphone ons huis slimmer en beter bedienen en volgen. We blijven 24/7 op de hoogte van alle nieuws, zowel dicht bij huis als all over the world.
VrijetijdsTrends updates
Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat we, in tegenstelling tot eerdere jaren, niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak een handig hulpmiddel om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Daarom volgen er in 2016 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden van toepassingen van trends op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.