Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Arnhemse binnenstad maakt met groene oases verbinding met Veluwe

Arnhemse binnenstad maakt met groene oases verbinding met Veluwe
De Arnhemse binnenstad is de laatste twee weken van dit jaar een groene oase. Zo moet de verbinding met de Veluwe zichtbaar worden voor het winkelend publiek. Het initiatief komt van twee landschapsarchitecten, aangrenzende ondernemers verzorgen het groen.


Van 16 tot en met 28 december wordt het winkelend publiek in de Arnhemse binnenstad verrast door een aantal groene oases. De bomen, winterbloeiers in kweekbakken en boomstammen om op te zitten maken het groen van de Veluwe zichtbaar in de stad. De groene zones zijn een initiatief van landschapsarchitecten Willem Jakobs en Yvonne Meerkes in samenwerking met UIT in Arnhem. Door in de winterse periode het groen terug te laten komen in de stad laat Arnhem haar groene imago zien. De Gemeente Arnhem en de campagne Made in Arnhem onderschrijven dit initiatief.


Met de Veluwse bossen aan de noordkant en het uitgestrekte rivierenlandschap aan de zuidkant is Arnhem een van de groenste steden van ons land. Het Nationale Park de Hoge Veluwe en Nationaal Park Veluwezoom trekken elk jaar miljoenen dagjesmensen en toeristen. De stad telt dertien parken, waarvan Sonsbeek het bekendste is. Op vijf minuten lopen van het station en met een groot aanbod aan sportieve en culturele activiteiten is dit voor veel Arnhemmers en bezoekers een belangrijke plek om elkaar te ontmoeten en te ontspannen in het groen.


Tijdens Winter Arnhem is er veel winters vertier in de stad, zoals een overdekte schaatsbaan met een ijsglijbaan. De groene zones verbinden de kramen van de kerstmarkt op 20 december. Zo heeft ieder stukje markt haar eigen groene plek. Hierdoor kan het winkelend publiek tijdens het doen van de kerstinkopen even tot rust komen in het groen. Aangrenzende ondernemers van deze locaties hebben het groen geadopteerd. Dat betekent dat ze het beheer van de zone op zich nemen, hun eigen stempel erop kunnen drukken voor wat betreft aankleding en de mogelijkheid hebben het groen ook voor eigen initiatieven in te zetten.

Trefwoorden: stedelijk toerisme, winkelen, natuurgebieden, retail, dagrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...