Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Half miljoen extra gasten in logiesaccommodaties

Half miljoen extra gasten in logiesaccommodaties

De eerste drie kwartalen van 2015 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 29 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er 3,8% meer dan in dezelfde periode in 2014. Het aantal overnachtingen steeg met 3,5% naar 84,5 miljoen. De heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend gemaakt. Het CBS onderzoekt maandelijks de evolutie van de aantallen gasten en overnachtingen in Nederlandse hotels, bungalowparken, campings en groepsaccommodaties.


De groei kwam zoals de laatste jaren gebruikelijk vooral uit het buitenland. Het aantal buitenlandse gasten steeg met 7,6% naar 11,8 miljoen die samen 30 miljoen overnachtingen (+8,5%) realiseerden. Toch droegen ook gasten uit eigen land bij aan de groei in zowel gasten (+1,4%) als overnachtingen (+0,9). In absolute aantallen ontvingen logiesaccommodaties bijna een half miljoen extra gasten. Daarvan kwamen er 364.000 uit het buitenland en 110.000 uit Nederland.


Vooral meer gasten in hotels en op huisjesterreinen

De groei kwam vooral terecht op huisjesterreinen en in hotels. Nederlandse hotels zagen het aantal gasten met 4,4% stijgen tot 18,4 miljoen. Ook hier groeide het aantal gasten uit het buitenland (+6,6%) sterker dan uit het binnenland (+2,4%).


Sterk groei uit buitenland

In de verblijfsrecreatie moet de groei met name uit het buitenland komen. Op een totale groei van 2,7% groeide het aantal gasten uit het binnenland bescheiden (+0,3%) waar buitenlandse gasten een groei van 11% te zien gaven. In totaal ontvingen verblijfsrecreatieve accommodaties 10,8 miljoen gasten waarvan 2,7 miljoen uit het buitenland.


Verschillen tussen hotels en verblijfsrecreatie

In aantallen gasten is de hotelsector bijna twee maal zo groot als de verblijfsrecreatie, 18,4 miljoen versus 10,8 miljoen. Kijken we naar overnachtingen dan is de verblijfsrecreatie met 52,4 miljoen overnachtingen veel groter dan de hotels die 32,0 miljoen overnachtingen wisten te realiseren.


Huisjesterreinen scoren

De eerste drie kwartalen van 2015 zat de groei binnen de verblijfsrecreatie vooral op de huisjesterreinen die 6,8% meer gasten wisten te boeken tegenover kampeerterreinen die een verlies (3,4%) moesten incasseren. Huisjesterreinen wisten voor veel extra gasten uit het buitenland te trekken (+14,4%) maar ook Nederlandse gasten wisten in toenemende mate een vakantie in een bungalow te waarderen (+4,0%). De meeste gasten op huisjesterreinen komen evenwel nog steeds uit Nederland (4,3 miljoen) tegenover 1,7 miljoen uit het buitenland.


Minder jaar voor kampeerterreinen

Kampeerterreinen verloren wel veel gasten (-3,4%) maar de gasten die er waren, verbleven wel iets langer wat in een geringere afname van het aantal overnachtingen (-2,3%) resulteerde. Bij huisjesterreinen hield de toename van het aantal gasten gelijke tred met de groei in overnachtingen. Kampeerterreinen hadden overigens wel een beter derde kwartaal achter de rug met een verlies van 0,8% in aantallen gasten. Groepsaccommodaties konden de eerste drie kwartalen van 2015 2,6% extra gasten noteren.


Kengetallen Nederlandse logiesaccommodaties derde kwartaal 2014-2015

Gasten

Overnachtingen

2014

2015

Mutatie

2014

2015

Mutatie

Hotels

17.630

18.413

+4,4%

30.718

32.051

+4,3%

Huisjesterreinen

5.677

6.062

+6,8%

27.128

28.962

+6,8%

Kampeerterreinen

3.686

3.562

-3,4%

20.485

20.020

-2,3%

Groepsaccommodaties

1.147

1.177

+2,6%

3.306

3.419

+3,4%

Totaal

28.136

29.212

+3,8%

81.634

84.453

+3,5%


De beste management & marketing informatie? Word lid van NRITmedia.
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, hotels, kamperen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...