Geplaatst op: 30-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe gaan we in de winter op vakantie?

Hoe gaan we in de winter op vakantie?
Het wintervakantieseizoen is in volle gang. Nog te vroeg om de eindstand op te maken. Daarom kijken we terug op de wintervakanties van 2014. Wintervakanties zijn niet onbelangrijk aangezien 30% van alle buitenlandse lange vakanties in de winter plaatsvinden. Dat meldt CBS.

In het winterseizoen van 2014 werden ruim 4,8 miljoen lange vakanties door Nederlanders in het buitenland doorgebracht. Dat waren er een stuk minder dan in 2013 toen nog 5,2 miljoen Nederlanders een lange wintervakantie in het buitenland genoten. De wintersportvakantie was in 2014 maar iets populairder dan de strandvakantie. Bijna 20 procent van de vakanties ging naar de sneeuw en 15 procent naar het strand.



Wintersportvakantie korter maar duurder per dag
In het winterseizoen van 2014 werden er ruim 880 duizend wintersportvakanties in het buitenland ondernomen, terwijl bijna 700 duizend vakanties op het strand werden doorgebracht. Overige vakanties betreffen onder meer stedentrips en (georganiseerde) rondreizen. De wintersportvakanties duurden gemiddeld negen dagen en kostten de vakantieganger 669 euro. Aan een gemiddelde strandvakantie werd bijna 200 euro meer uitgegeven, maar deze duurde wel ruim drie dagen langer. Gerekend per dag is op wintersport gaan met 82 euro net iets duurder dan een strandvakantie (79 euro).



Met de auto op wintersport, met het vliegtuig naar het strand
Acht op de tien wintersporters nemen de auto naar de plaats van bestemming. Een kleine 10 procent reist per touringcar en nog eens 6 procent zoekt de sneeuw op met het vliegtuig. Bij de strandvakantie is het vliegtuig het belangrijkste vervoermiddel: ruim negen op de tien vakantiegangers vliegt naar de zon.

Appartement of hotel
Op de plaats van bestemming aangekomen, verblijft ruim een derde van de wintersporters in een appartement en een iets kleiner aandeel in een hotel. Onder 45-plussers op wintersportvakantie is het hotel de populairste logiesvorm. Nederlanders die op strandvakantie gaan kiezen in meerderheid (60 procent) voor overnachting in een hotel. Nog eens 20 procent verblijft in een appartement.

Oostenrijk populairste wintersportland
De winterse strandvakantie wordt al jarenlang bij voorkeur in Spanje - inclusief de Canarische eilanden – gevierd. Dat land was ook in de winter van 2014 weer goed voor ruim 40 procent van alle vakanties naar de zon. Onder de wintersporters is Oostenrijk favoriet. Bij zes op de tien vakanties zoekt de wintersporter hier zijn of haar vertier. Dit is ruim drie keer zo veel als het aantal wintersportvakanties naar Frankrijk.



Vooral jongeren op snowboard
Bij ruim drie kwart van de wintersportvakanties is alpineskiën de belangrijkste activiteit. In 11 procent van de vakanties wordt er gesnowboard. Snowboarden is vooral onder jongeren tot 25 jaar populair, zij zijn goed voor twee derde van alle snowboardvakanties.
Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/strandvakantie-in-de-winter-bijna-even-populair-als-wintersport.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, buitenland, wintersportvakanties, winterzonvakanties

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...