Luchthaven Groningen gaat niet failliet en eist rectificatie
Afgelopen week kwamen
berichten in diverse media dat de luchthaven Groningen op een mogelijk
faillissement afgaat. De luchthaven eist nu van de lokale omroep RTV Noord
rectificatie omdat hier de bron lag voor de eerste berichtgeving meent het
bedrijf. Van een faillissement is geen sprake maar de verwachtingen zijn niet
positief gezien de verklaring die de luchthaven als reactie gaf.
De
door RTV Noord geïnitieerde berichtgeving is onjuist en volgt niet uit de
feiten. Uit de geciteerde bronnen kunnen dergelijke verstrekkende conclusies
niet worden getrokken. Omdat de berichtgeving schadelijk is en de reputatie van
de luchthaven als betrouwbare partner in het geding is heeft Groningen Airport
Eelde rectificatie van RTV Noord geëist.
Strategie gericht op groei
‘Net als 70% van alle luchthavens ter wereld kent ook de exploitatie van Groningen Airport Eelde een jaarlijks financieel tekort. Als openbare infrastructurele voorziening is Groningen Airport Eelde 365 dagen per jaar open van 06.30 tot 23.00. Het verkeersaanbod over het gehele jaar is echter nog onvoldoende om daarin rendabel te kunnen zijn. De strategie van de luchthaven is gericht op groei van met name het passagiersvervoer. In 2013 heeft de luchthaven een strategisch plan gepresenteerd. Dit plan laat zien dat de luchthaven in 2020 een positief bedrijfsresultaat kan bereiken, wanneer vanaf 2016 nieuwe lijndiensten kunnen worden geacquireerd. Door recente marktontwikkelingen (o.a. de discussie over de bekostiging van de luchtverkeersleiding) dreigt de luchthaven geconfronteerd te worden met hogere kosten dan gepland en kan daarmee het bereiken van een positief bedrijfsresultaat langer duren dan oorspronkelijk gesteld.’
Tekorten uit reserve
‘Aan de uitvoering van het strategisch plan wordt intussen volop gewerkt: in 2015 werd een record aantal passagiers bereikt. Op dit moment is er echter nog een tekort op de exploitatie en nog geen zekerheid over nieuwe verbindingen. De luchthaven staat financieel op eigen benen en betaalt de jaarlijkse tekorten op de exploitatie nu nog zelf. Daardoor nemen de reserves van de luchthaven af. Als de inkomsten uit exploitatie niet toenemen dan kunnen de reserves eind 2017 een door de Raad van Commissarissen vastgestelde ondergrens bereiken.’