Geplaatst op: 11-01-2016

FSIN: Horecaconcepten die niet meebewegen verdwijnen snel

FSIN: Horecaconcepten die niet meebewegen verdwijnen snel

De totale Nederlandse foodomzet steeg vorig jaar met 703 miljoen tot 57,3 miljard euro. Het overgrote deel van die toename (643 miljoen euro) zat in de buitenshuisconsumptie. Vooral fine dining en discount dining zit in de lift. Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries. Dat heeft FoodService Instituut Nederland (FSIN) vandaag bij de start van de Horecava bekend gemaakt.


"Dat het nu weer heel goed gaat met de totale buitenshuisconsumptie betekent niet dat het overal goed gaat”, stelt directeur Jan-Willem Grievink. "Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining.”


Middensegment verdwijnt

De Nederlandse bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen voor ruim driekwart (van de in totaal €57,3 miljard) uit het midden van de markt, het mainstreamsegment. Dat geldt zowel voor Foodretail als voor Foodservice. Maar dat gaat de komende tien jaar sterk veranderen, aldus het FSIN. "We krijgen te maken met middelpuntvliedende krachten, net als bij V&D. Consumenten verlaten vaker het veilige midden en gaan op zoek naar de beide andere uitersten. Enerzijds zijn dat vaker gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het echte voordeelgevoel, waardoor er meer discountachtige segmenten ontstaan. We zien deze trend al wat langer in de VS en in Engeland en deze wordt nu ook elders in West-Europa zichtbaar. Voorbeelden van deze trend in Nederland zijn groeiende concepten als Happy Italy, Live Cooking, Vandaag en de verschillende wokformules. Hun aantal zal zich de komende jaren verdubbelen.”


De grenzen tussen de oude kanalen verdwijnen

De stijging van 643 miljoen euro in de buitenshuisconsumptie komt niet alleen vanuit de horecasegmenten. Steeds vaker zijn het ook supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt. "Alles overziend, kun je stellen dat de consument het begrip ‘horeca’ ten grave draagt. De afkorting ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herkenbare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een hot stadshotel. Want bovenal kiest de consument voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem op het moment suprême het beste past of recht doet aan zijn levensstijl. Op dag X is dat het bouwmarktrestaurant. Op dag Y een trendy hamburgertent. Op dag Z een maaltijd via Thuisbezorgd.nl. Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries, mede doordat social media dit gedrag versnellen”, zo analyseert het FSIN.


Nieuwe diensten als Marleenkookt.nl, Thuisafgehaald.nl en Airdnd.nl zijn voorlopers van talloze nieuwe spelers op de grenzeloze foodmarkt waarin ook de consument zich als kok gaat gedragen. Dankzij internet is de drempel voor particulieren om toe te treden tot professionele markten veel lager geworden. Menig talentvolle thuiskok betreedt de markt, aangemoedigd door tv-programma’s als ‘Heel Holland bakt’.


Bezorgmarkt gaat fors groeien

Daarnaast zien we dat het fenomeen ‘bezorgen’ flink groeit. In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet met ruim 8% gegroeid tot 1,13 miljard euro. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal 4 miljard euro in 2025. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorg- en afhaaldiensten van retailers (450 miljoen euro), maar ook om de duizenden kleine bezorg- en afhaaldiensten vanuit foodservicesegmenten (pizzakoeriers, tafeltje-dek-je, Thuisbezorgd.nl, diepvriesmaaltijden et cetera).


Eten in je eentje

Uit de talloze conclusies van het FSIN over afgelopen jaar plukken we er nog een paar:


  • Niet alleen het aantal eenpersoonshuishoudens groeit fors. Ook het aantal individuen dat deel uit maakt van een meerpersoonshuishouden maar dat een deel van de week leeft als een eenpersoonshuishouden groeit en jaagt de gemaksomzet buitenshuis aan.
  • Steeds vaker doen horeca-ondernemers een deel van hun inkopen bij supermarkten (ruim €380 miljoen). Dat laat de foodomzet van supermarkten extra groeien.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, food

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...