Geplaatst op: 11-01-2016

Efteling investeert 35 miljoen euro in nieuwe attractie

Efteling investeert 35 miljoen euro in nieuwe attractie
In de zomer van 2017 opent de Efteling de nieuwe darkride ‘Symbolica: Paleis der Fantasie’. Symbolica wordt een overdekte attractie voor de hele familie, zoals bijvoorbeeld de bekende attracties Droomvlucht, Fata Morgana en Carnaval Festival in de Efteling ook zijn. Centraal in de rit staat de wisselwerking tussen werkelijkheid, droom en fantasie. Bezoekers kunnen in de attractie zelf hun route kiezen.


‘Symbolica: Paleis der Fantasie’ wordt, naast pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, het tweede en belangrijkste onderdeel van het Rijk der Fantasie (totale kosten 42 miljoen euro). Met de bouw van Symbolica is zo'n 35 miljoen euro gemoeid. De vorige nieuwe attractie Baron 1898 kostte zo'n 18 miljoen euro.

"Symbolica wordt de grootste en duurste attractie ooit en het is altijd onze wens geweest om de darkride (voorheen Hartenhof genaamd) voor 2020 te openen. We zijn blij om nu officieel bekend te kunnen maken dat – naast de nieuwe verblijfsaccommodatie in het Loonsche Land – ook deze attractie in 2017 wordt geopend; een voor de Efteling bijzonder jaar. Met deze bijzondere attractie kunnen we vernieuwing en vergroting van het attractieaanbod blijven garanderen op weg naar een internationale bestemming met 5 miljoen bezoeken. Symbolica wordt echt een attractie voor de hele familie, gasten van alle nationaliteiten en generaties gebruiken immers hun fantasie.”


Fons Jurgens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling


Zelf je route kiezen

In een paleis waar Pardoes de Tovernar gastheer is, worden bezoekers uitgenodigd hun eigen fantasie te herontdekken. Dit gebeurt middels een avontuur langs de magische, verborgen kamers van het Paleis der Fantasie. Bezoekers kiezen straks uit drie verschillende routes en stappen met maximaal zes personen in een voertuig genaamd Fantasievaarder. Die vrije routes zijn mogelijk omdat de voertuigen niet over een rails rijden maar zich vrij door het gebouw kunnen bewegen. De verschillende routes met interactieve elementen zorgen voor een geheel eigen avontuur door het Paleis der Fantasie.


Efteling wil onderscheidend in Europa blijven

"Deze darkride zorgt ervoor dat we als Efteling onderscheidend blijven binnen de top van de Europese attractieparkenbranche. Uiteraard door het toevoegen van onze eigen kenmerkende storytelling en unieke thematisering, maar vooral door het gebruik van oneindig veel details in de attractie. Iedere rit zorgt keer op keer voor verwondering en prikkelt de fantasie op steeds een andere manier,” besluit Jurgens.

Trefwoorden: attractieparken, investeringen, attracties, dark rides

CELTH





||| Nieuws |||

10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...