Geplaatst op: 11-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuws vanaf de Horecava

Nieuws vanaf de Horecava
Vandaag is in de RAI de 60ste editie van de Horecava van start gegaan. Het moment voor veel organisaties om nieuwtjes en recente onderzoeksresultaten te presenteren. We rapen er een aantal bij elkaar in dit samenvattende artikel. Lees ook het interview met KHN-directeur Lodewijk van der Grinten en de 10 trends die de redactie van NRIT Media zelf op de beursvloer verzamelde.


Omzetgroei 4%

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie.


Spectaculair meer pintransacties

Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen.


Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1

Restaurant-bezoekers blijven vlees kiezen als hoofdgerecht. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd en wordt minder populair. Een eerlijke, verantwoorde, gezonde keuken vol streek- en seizoensgebonden gerechten is steeds gewilder: de trend is duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. Dit blijkt uit onderzoek onder horecaondernemers door de Horecava. Een soortgelijk onderzoek werd 10 jaar geleden ook gehouden. Een andere opvallende uitkomst is dat horecaondernemers tien jaar geleden, in 2005, voorspelden dat brood bij de maaltijd nu toch wel passé zou zijn (71%). Dit blijkt helemaal niet het geval; juist 70% vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk. Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20%). Maar de soep is van alle tijden: maar liefst 37% vindt de tomatensoep nog altijd relevant. Als afsluiter blijkt ijs in populariteit te zijn gezakt. Dit toetje stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.



Duurzaameter gelanceerd

Op maandag 11 januari vond tijdens de opening van de Horecava de lancering plaats van De Duurzaameter. De Duurzaameter is een jaarlijkse peiling onder professionals in het out-of-home kanaal over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot vraagstukken rond duurzaamheid. De Duurzaameter biedt inzicht in hoe professionals in de horeca denken over duurzaamheid en wat zij er zelf aan doen. Tegelijkertijd stimuleert het invullen van deze ‘duurzaamheidsbarometer’ het bewustzijn bij deze doelgroep over de manier waarop men verduurzaming kan bereiken en welke, ook financiële voordelen daarmee gepaard gaan. De Duurzaameter is een initiatief van True Taste Ventures, in samenwerking met de Horecava. In april 2016 worden voor het eerst de resultaten gepubliceerd. De Duurzaameter is te vinden op: www.duurzaameter.nl


Nieuwe Hygiënecode voor de horeca

Vanaf 1 april 2016 geldt de nieuwe Hygiënecode en om ondernemers daarin te ondersteunen is de nieuwe Hygiënecode vanaf vandaag al verkrijgbaar via de webshop van KHN. Met deze nieuwe Hygiënecode kunnen horecaondernemers en hun medewerkers op een eenvoudige manier voldoen aan de meest actuele wetgeving op het gebied van voedselveiligheid. In deze nieuwe code zijn actuele (werk)processen, de frequentie van de registratieverplichtingen en voorbeeldregistratieformulieren opgenomen, zodat horecaondernemers op een makkelijke manier veilig kunnen werken.


Rosval Easy-Cooling wint Horecava Innovation Award 2016

De Rosval Easy-Cooling heeft de Horecava Innovation Award 2016 gewonnen. Het prijswinnende afsluitsysteem voor koellades en deuren is hygiënischer én goedkoper dan de traditionele rubber afdichtingsranden. Dit jaar dongen 124 innovaties mee naar de Horecava Innovation Award. Het niveau lag hoog, vooral in de categorie Food & Beverage. Hoewel het accent weer meer ligt op luxe, comfort en gebruikersgemak, blijven duurzaamheid en gezond belangrijke thema’s. Bij Food & Beverage ging de Award naar Pekoe Tea Liqueur (Pekoe BV, Amsterdam); een vakkundig gemaakte theelikeurserie op basis van verschillende theesoorten, die in smaak ook echt te onderscheiden zijn. CityHub (Cityhub, Amsterdam) won bij Concepts, Interior & Design met een innovatief concept van modulaire overnachtingscabines, waarbij de zeer complete digitale omgeving in het oog springt. Toegang tot alles door middel van een simpel polsbandje. De luxe van een hotelkamer, de sociale omgeving van een hostel. De categorieprijs bij Equipment & Services was voor overall winnaar Rosval Easy-Cooling (Rosval, Best); koellades en -deuren zonder rubber afdichting. Veel hygiënischer en een stuk goedkoper, zegt de jury. In de categorie Digital, Applications & Social Media won de BarDoggy (BarDoggy BV, Mijdrecht); een app die de drukte in de kroeg registreert en analyseert. Gasten zien in één oogopslag waar het gezellig is, de ondernemer komt meer te weten over het bezoekgedrag van zijn gasten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...