Geplaatst op: 11-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuws vanaf de Horecava

Nieuws vanaf de Horecava
Vandaag is in de RAI de 60ste editie van de Horecava van start gegaan. Het moment voor veel organisaties om nieuwtjes en recente onderzoeksresultaten te presenteren. We rapen er een aantal bij elkaar in dit samenvattende artikel. Lees ook het interview met KHN-directeur Lodewijk van der Grinten en de 10 trends die de redactie van NRIT Media zelf op de beursvloer verzamelde.


Omzetgroei 4%

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie.


Spectaculair meer pintransacties

Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen.


Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1

Restaurant-bezoekers blijven vlees kiezen als hoofdgerecht. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd en wordt minder populair. Een eerlijke, verantwoorde, gezonde keuken vol streek- en seizoensgebonden gerechten is steeds gewilder: de trend is duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. Dit blijkt uit onderzoek onder horecaondernemers door de Horecava. Een soortgelijk onderzoek werd 10 jaar geleden ook gehouden. Een andere opvallende uitkomst is dat horecaondernemers tien jaar geleden, in 2005, voorspelden dat brood bij de maaltijd nu toch wel passé zou zijn (71%). Dit blijkt helemaal niet het geval; juist 70% vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk. Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20%). Maar de soep is van alle tijden: maar liefst 37% vindt de tomatensoep nog altijd relevant. Als afsluiter blijkt ijs in populariteit te zijn gezakt. Dit toetje stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.



Duurzaameter gelanceerd

Op maandag 11 januari vond tijdens de opening van de Horecava de lancering plaats van De Duurzaameter. De Duurzaameter is een jaarlijkse peiling onder professionals in het out-of-home kanaal over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot vraagstukken rond duurzaamheid. De Duurzaameter biedt inzicht in hoe professionals in de horeca denken over duurzaamheid en wat zij er zelf aan doen. Tegelijkertijd stimuleert het invullen van deze ‘duurzaamheidsbarometer’ het bewustzijn bij deze doelgroep over de manier waarop men verduurzaming kan bereiken en welke, ook financiële voordelen daarmee gepaard gaan. De Duurzaameter is een initiatief van True Taste Ventures, in samenwerking met de Horecava. In april 2016 worden voor het eerst de resultaten gepubliceerd. De Duurzaameter is te vinden op: www.duurzaameter.nl


Nieuwe Hygiënecode voor de horeca

Vanaf 1 april 2016 geldt de nieuwe Hygiënecode en om ondernemers daarin te ondersteunen is de nieuwe Hygiënecode vanaf vandaag al verkrijgbaar via de webshop van KHN. Met deze nieuwe Hygiënecode kunnen horecaondernemers en hun medewerkers op een eenvoudige manier voldoen aan de meest actuele wetgeving op het gebied van voedselveiligheid. In deze nieuwe code zijn actuele (werk)processen, de frequentie van de registratieverplichtingen en voorbeeldregistratieformulieren opgenomen, zodat horecaondernemers op een makkelijke manier veilig kunnen werken.


Rosval Easy-Cooling wint Horecava Innovation Award 2016

De Rosval Easy-Cooling heeft de Horecava Innovation Award 2016 gewonnen. Het prijswinnende afsluitsysteem voor koellades en deuren is hygiënischer én goedkoper dan de traditionele rubber afdichtingsranden. Dit jaar dongen 124 innovaties mee naar de Horecava Innovation Award. Het niveau lag hoog, vooral in de categorie Food & Beverage. Hoewel het accent weer meer ligt op luxe, comfort en gebruikersgemak, blijven duurzaamheid en gezond belangrijke thema’s. Bij Food & Beverage ging de Award naar Pekoe Tea Liqueur (Pekoe BV, Amsterdam); een vakkundig gemaakte theelikeurserie op basis van verschillende theesoorten, die in smaak ook echt te onderscheiden zijn. CityHub (Cityhub, Amsterdam) won bij Concepts, Interior & Design met een innovatief concept van modulaire overnachtingscabines, waarbij de zeer complete digitale omgeving in het oog springt. Toegang tot alles door middel van een simpel polsbandje. De luxe van een hotelkamer, de sociale omgeving van een hostel. De categorieprijs bij Equipment & Services was voor overall winnaar Rosval Easy-Cooling (Rosval, Best); koellades en -deuren zonder rubber afdichting. Veel hygiënischer en een stuk goedkoper, zegt de jury. In de categorie Digital, Applications & Social Media won de BarDoggy (BarDoggy BV, Mijdrecht); een app die de drukte in de kroeg registreert en analyseert. Gasten zien in één oogopslag waar het gezellig is, de ondernemer komt meer te weten over het bezoekgedrag van zijn gasten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca

CELTH





||| Nieuws |||

10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Wandelnetwerk Ieperboog Oost in de prijzen
Het wandelnetwerk Ieperboog Oost van Westtoer is op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent bekroond tot Wandelroute van het Jaar 2025. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan nieuwe of recent gewijzigde wandelroutes in de Benelux.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...