Nederlanders weer vaker op vakantie in 2016
Na enkele jaren van lichte daling en vorig jaar een stabilisatie van het aantal vakanties, verwacht NBTC-NIPO Research dat Nederlanders in 2016 weer vaker op vakantie gaan. Zowel het aantal binnen- als buitenlandse vakanties zal stijgen. De bestedingen aan vakanties nemen ook toe. Dit baseert NBTC-NIPO Research op onder andere grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs op 12 januari worden de resultaten gepresenteerd.
Op de vraag 'Bent u van plan om in de komende twaalf maanden één of meerdere vakanties te ondernemen' antwoordde 74% bevestigend. Dat is de hoogste vakantie-intentie sinds vier jaar. De afgelopen jaren daalde de vakantie-intentie elk jaar met als dieptepunt 2015 met maar 71% van de Nederlanders met vakantieplannen. In 2012 was nog 78% van de Nederlanders van plan om de komende twaalf maanden op vakantie te gaan. Erg positief voor de vakantiemarkt is dat 17% van de Nederlanders van plan is om in 2016 vaker dan in 2015 op vakantie te gaan. Dat aandeel is nog nooit zo hoog geweest. De meeste Nederlanders (64%) gaan even vaak als in 2015 op vakantie. NBTC-NIPO ondervraagt voor dit onderzoek in december 20.000 Nederlanders van 18 jaar of ouder. Ondanks deze positieve ontwikkeling maken Nederlanders zich wel zorgen over de veiligheid op de vakantiebestemming. Zo houdt 59% rekening met de veiligheidssituatie bij de keuze van een bestemming. Bij gezinnen met kleine kinderen loopt dat op tot 67%.
Figuur 1: Vakantie-intentie van de Nederlandse bevolking
Zowel groei voor binnen- als buitenlandse vakanties
NBTC-NIPO verwacht dat het totaal aantal vakanties tussen 1% en 3% stijgt. Vorig jaar ondernamen Nederlanders 35,1 miljoen vakanties, dat waren er evenveel als in 2014. Nederlanders ondernemen naar verwachting in 2016 zowel meer binnen- als buitenlandse
vakanties. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van 2 tot 4% verwacht.
Door de onveilige situatie in de wereld gaan Nederlanders naar verwachting minder naar Griekenland en Turkije op vakantie en meer naar Spanje en Portugal. Het aantal buitenlandse vakanties groeit daarmee naar 18,6 miljoen. Voor vakanties
in eigen land wordt een meer bescheiden groei van 0% tot 2% verwacht, wat
resulteert in 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. De totale bestedingen aan
vakanties stijgen naar verwachting met 3% tot 4% en komen uit op zo’n 16,5
miljard euro.
Positieve economische verwachtingen stimuleren reislust
De belangrijkste verklaring voor het positieve vakantiesentiment vormt de aantrekkende economie. De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen. "De ervaring leert dat de effecten daarvan veelal tijdelijk en lokaal zijn. De consument wil graag op vakantie en kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren”, aldus NBTC-NIPO.
Figuur 2: Verwachtingen NBTC-NIPO Research voor het vakantiejaar 2016
Onderzoeksachtergrond
Sinds 2011 doet NBTC-NIPO Research jaarlijks in december grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. De steekproef omvat in totaal 20.000 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.