Geplaatst op: 13-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders weer vaker op vakantie in 2016

Nederlanders weer vaker op vakantie in 2016

Na enkele jaren van lichte daling en vorig jaar een stabilisatie van het aantal vakanties, verwacht NBTC-NIPO Research dat Nederlanders in 2016 weer vaker op vakantie gaan. Zowel het aantal binnen- als buitenlandse vakanties zal stijgen. De bestedingen aan vakanties nemen ook toe. Dit baseert NBTC-NIPO Research op onder andere grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs op 12 januari worden de resultaten gepresenteerd.


Op de vraag 'Bent u van plan om in de komende twaalf maanden één of meerdere vakanties te ondernemen' antwoordde 74% bevestigend. Dat is de hoogste vakantie-intentie sinds vier jaar. De afgelopen jaren daalde de vakantie-intentie elk jaar met als dieptepunt 2015 met maar 71% van de Nederlanders met vakantieplannen. In 2012 was nog 78% van de Nederlanders van plan om de komende twaalf maanden op vakantie te gaan. Erg positief voor de vakantiemarkt is dat 17% van de Nederlanders van plan is om in 2016 vaker dan in 2015 op vakantie te gaan. Dat aandeel is nog nooit zo hoog geweest. De meeste Nederlanders (64%) gaan even vaak als in 2015 op vakantie. NBTC-NIPO ondervraagt voor dit onderzoek in december 20.000 Nederlanders van 18 jaar of ouder. Ondanks deze positieve ontwikkeling maken Nederlanders zich wel zorgen over de veiligheid op de vakantiebestemming. Zo houdt 59% rekening met de veiligheidssituatie bij de keuze van een bestemming. Bij gezinnen met kleine kinderen loopt dat op tot 67%.


Figuur 1: Vakantie-intentie van de Nederlandse bevolking


Zowel groei voor binnen- als buitenlandse vakanties

NBTC-NIPO verwacht dat het totaal aantal vakanties tussen 1% en 3% stijgt. Vorig jaar ondernamen Nederlanders 35,1 miljoen vakanties, dat waren er evenveel als in 2014. Nederlanders ondernemen naar verwachting in 2016 zowel meer binnen- als buitenlandse vakanties. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van 2 tot 4% verwacht. Door de onveilige situatie in de wereld gaan Nederlanders naar verwachting minder naar Griekenland en Turkije op vakantie en meer naar Spanje en Portugal. Het aantal buitenlandse vakanties groeit daarmee naar 18,6 miljoen. Voor vakanties in eigen land wordt een meer bescheiden groei van 0% tot 2% verwacht, wat resulteert in 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. De totale bestedingen aan vakanties stijgen naar verwachting met 3% tot 4% en komen uit op zo’n 16,5 miljard euro.


Positieve economische verwachtingen stimuleren reislust

De belangrijkste verklaring voor het positieve vakantiesentiment vormt de aantrekkende economie. De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen. "De ervaring leert dat de effecten daarvan veelal tijdelijk en lokaal zijn. De consument wil graag op vakantie en kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren”, aldus NBTC-NIPO.


Figuur 2: Verwachtingen NBTC-NIPO Research voor het vakantiejaar 2016


Onderzoeksachtergrond

Sinds 2011 doet NBTC-NIPO Research jaarlijks in december grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. De steekproef omvat in totaal 20.000 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, toekomstverwachtingen, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...