Geplaatst op: 18-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

De Vakantiebeurs is de afgelopen week door 121.593 mensen bezocht, dat zijn er iets meer als in 2015 toen de beurs 117.063 bezoekers trok. Bezoekers waren met name geïnteresseerd in informatie over Europa (68%), Nederland (24%) en een bestemming buiten Europa (61%). De top-5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn Spanje (36%), Italië (35%), Frankrijk (30%), Duitsland en Portugal (25%) en Oostenrijk en Zwitserland (21%).


Als het gaat om de meest populaire werelddelen buiten Europa dan kiest men voor Azië (39%), Noord-Amerika (28%), Midden- en Zuid-Amerika (26%) en Australië en Nieuw Zeeland (24%). Gemiddeld verwacht de bezoeker van de Vakantiebeurs in 2016, 3.376 euro per persoon per jaar uit te geven aan de vakanties. Dat is een stuk meer als in 2015 toen bezoekers verwachtten 3.100 uit te gaan geven. Bezoekers aan de Vakantiebeurs besteden relatief veel aan vakanties, een gemiddelde Nederlandse vakantieganger besteedt 1.232 euro per jaar aan vakanties.


Nederland nauwelijks aanwezig

Opvallend in dit onderzoek is de relatief grote belangstelling van de bezoekers voor een vakantie in Nederland (24%), afgezet tegen de minimale aanwezigheid van Nederlandse bestemmingen.


Bucket list

Noorwegen en IJsland staan met stip bovenaan op de bucket list als het gaat om Europese landen die men ooit nog heel graag wil bezoeken. Deze landen worden gevolgd door Italië, Kroatië, Oostenrijk en Portugal/Griekenland. Buiten Europa staan de Verenigde Staten op nummer 1 van de bucket list. Achtereenvolgens noemt men Nieuw Zeeland, Australië, Zuid-Afrika en Peru.


Gebruik van internet en wifi

Uit onderzoek onder de bezoekers van de Vakantiebeurs blijkt dat vakantiegangers bijna niet meer met het thuisfront bellen om te laten weten dat ze veilig zijn aangekomen. Appen staat op nummer 1 met 55%. 1 op de 5 vakantiegangers skyped of facetimed regelmatig met het thuisfront. Bijna de helft (48%) van de vakantiegangers moest betalen voor wifi op de bestemming. 63% van de ondervraagden deelt foto’s met vrienden om te laten zien hoe mooi of indrukwekkend de bestemming is.


Alleen op vakantie

Op het Vakantiebeurs Goes solo paviljoen konden reismaatjes elkaar alvast ontmoeten en samen een culinaire wandeling ondernemen. Dat de groep alleenreizenden groter wordt blijkt ook uit onderzoek onder de bezoekers. Meer dan de helft is minimaal 1 keer alleen op reis geweest. 41% hiervan had destijds een partner en koos er bewust voor om alleen op reis te gaan. De top 3 redenen om alleen op reis te gaan zijn de vrijheid, nieuwe ervaringen opdoen en het makkelijker nieuwe vrienden maken. 1 op de 5 denkt dat ze meer tot rust komen als ze alleen op vakantie gaan dan wanneer ze met hun partner gaan. Opvallend is dat een kwart van de vakantiegangers eigenlijk liever alleen op vakantie gaat. Meer dan de helft van die groep zou dan hele andere dingen ondernemen op vakantie. Ze zouden zelfs kiezen voor een ander type vakantie.


Vakantiebeurs 2017

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 10 tot en met zondag 15 januari 2017.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, beurzen, vakantiebeurs

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...