Geplaatst op: 18-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

De Vakantiebeurs is de afgelopen week door 121.593 mensen bezocht, dat zijn er iets meer als in 2015 toen de beurs 117.063 bezoekers trok. Bezoekers waren met name geïnteresseerd in informatie over Europa (68%), Nederland (24%) en een bestemming buiten Europa (61%). De top-5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn Spanje (36%), Italië (35%), Frankrijk (30%), Duitsland en Portugal (25%) en Oostenrijk en Zwitserland (21%).


Als het gaat om de meest populaire werelddelen buiten Europa dan kiest men voor Azië (39%), Noord-Amerika (28%), Midden- en Zuid-Amerika (26%) en Australië en Nieuw Zeeland (24%). Gemiddeld verwacht de bezoeker van de Vakantiebeurs in 2016, 3.376 euro per persoon per jaar uit te geven aan de vakanties. Dat is een stuk meer als in 2015 toen bezoekers verwachtten 3.100 uit te gaan geven. Bezoekers aan de Vakantiebeurs besteden relatief veel aan vakanties, een gemiddelde Nederlandse vakantieganger besteedt 1.232 euro per jaar aan vakanties.


Nederland nauwelijks aanwezig

Opvallend in dit onderzoek is de relatief grote belangstelling van de bezoekers voor een vakantie in Nederland (24%), afgezet tegen de minimale aanwezigheid van Nederlandse bestemmingen.


Bucket list

Noorwegen en IJsland staan met stip bovenaan op de bucket list als het gaat om Europese landen die men ooit nog heel graag wil bezoeken. Deze landen worden gevolgd door Italië, Kroatië, Oostenrijk en Portugal/Griekenland. Buiten Europa staan de Verenigde Staten op nummer 1 van de bucket list. Achtereenvolgens noemt men Nieuw Zeeland, Australië, Zuid-Afrika en Peru.


Gebruik van internet en wifi

Uit onderzoek onder de bezoekers van de Vakantiebeurs blijkt dat vakantiegangers bijna niet meer met het thuisfront bellen om te laten weten dat ze veilig zijn aangekomen. Appen staat op nummer 1 met 55%. 1 op de 5 vakantiegangers skyped of facetimed regelmatig met het thuisfront. Bijna de helft (48%) van de vakantiegangers moest betalen voor wifi op de bestemming. 63% van de ondervraagden deelt foto’s met vrienden om te laten zien hoe mooi of indrukwekkend de bestemming is.


Alleen op vakantie

Op het Vakantiebeurs Goes solo paviljoen konden reismaatjes elkaar alvast ontmoeten en samen een culinaire wandeling ondernemen. Dat de groep alleenreizenden groter wordt blijkt ook uit onderzoek onder de bezoekers. Meer dan de helft is minimaal 1 keer alleen op reis geweest. 41% hiervan had destijds een partner en koos er bewust voor om alleen op reis te gaan. De top 3 redenen om alleen op reis te gaan zijn de vrijheid, nieuwe ervaringen opdoen en het makkelijker nieuwe vrienden maken. 1 op de 5 denkt dat ze meer tot rust komen als ze alleen op vakantie gaan dan wanneer ze met hun partner gaan. Opvallend is dat een kwart van de vakantiegangers eigenlijk liever alleen op vakantie gaat. Meer dan de helft van die groep zou dan hele andere dingen ondernemen op vakantie. Ze zouden zelfs kiezen voor een ander type vakantie.


Vakantiebeurs 2017

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 10 tot en met zondag 15 januari 2017.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, beurzen, vakantiebeurs

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.