Weer recordjaar voor inkomend toerisme
In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land, een toename met 7% ten opzichte van 2014 en daarmee het vijfde recordjaar op rij. Ook het aantal overnachtingen van internationale toeristen groeide met +8% fors.
De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland; China liet de grootste procentuele groei zien (+21%). Dat maakte NBTC-directeur Jos Vranken gisteren op de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie bekend. Voor 2016 verwacht NBTC Holland Marketing een bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers.
Buurlanden
De bijna vijftien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven zo’n 37,2 miljoen nachten in Nederland (+8%). De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. In 2015 ging het aantal Duitse bezoekers voor het eerst door de vier miljoen-grens; ruim 4,2 miljoen Duitsers bezochten vorig jaar ons land(+10%). Grootste groeimarkt voor Nederland de afgelopen tien jaar waren onze zuiderburen, het in tien jaar tijd verdubbelde het aantal gasten uit dat land. België staat met bijna 2 miljoen bezoekers (+8%) op de tweede plek en heeft daarmee Groot-Brittannië voorbijgestreefd. Groot-Brittannië staat op de derde plaats met ruim 1,9 miljoen bezoekers (+5%).
"In het belang van onze economie is NBTC buitengewoon tevreden met wederom een goed jaar qua bezoekers en hun bestedingen. Nederland wint de afgelopen jaren weer marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten. Inkomend toerisme is, ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden, een groeimarkt. Onze strategie voor de komende jaren is gericht op het, samen met partners, richting geven aan de groei, ter stimulering van onder andere meer spreiding in tijd en ruimte, bijdragend aan de versterking van de regionale economie.” Jos Vranken, algemeen directeur NBTC |
Belang Europa
Zo’n tachtig procent van het internationale bezoek komt uit
Europa en in 2015 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België en
Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit
Duitsland is dat Nederland bovenmatig profiteert van de groei van het aantal korte
vakanties. België is al jaren een groeimarkt en daar plukken we de vruchten van
een verbeterd toeristisch imago. Ook de marketinginitiatieven, zoals het
themajaar ‘Van Gogh 2015’, zorgden voor een extra impuls. Opvallend is dat het toerisme naar Nederland (index: 132) als geheel harder groeit als het toerisme naar Amsterdam (index: 122).
China en Noord-Amerika
Het land met de grootste procentuele stijging was China: het aantal Chinese bezoekers steeg met eenentwintig procent naar zo’n 300.000. Ook kwamen er, voor het eerst sinds 2006, weer meer dan één miljoen Amerikanen (+3%) naar ons land. Dit is mede ingegeven door de aantrekkende economie en de goedkopere euro. Het aantal bezoekers uit Rusland daalde met vierentwintig procent, met name vanwege geopolitieke spanningen en de waardedaling van de roebel. Ook het aantal Japanners daalde met vijftien procent naar zo’n 125.000. Japanners zijn relatief risicomijdend en vanwege de aanslagen en terreurdreiging in Europa, stellen zij hun reis naar Europa uit.
Verwachting 2016
Voor 2016 verwacht NBTC een groei van zo’n drie procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting zullen dit jaar zo’n 15,3 miljoen toeristen ons land bezoeken. Die relatief lage groei wordt positief beïnvloed door een aantrekkende Europese en Amerikaanse economie, een relatief zwakke eurokoers, dalende ticketprijzen door goedkope olie en meer capaciteit in de markt en de blockbuster Bosch500 maar negatief door internationale instabiliteit, de hoge bezettingsgraad van hotels in Amsterdam waarmee er beperkte ruimte is om te groeien, regelgeving rond biometrische gegevens in het Schengenvisum en minder presterende economieën in de BRIC-landen, uitgezonderd India.
NBTC verwacht dat de groei uit de buurlanden en Amerika zal
doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit Azië wordt eveneens een
lichte groei verwacht, zo groeit het toerisme uit China met zo’n vijf procent.
Vanwege de invoering van biometrische gegevens voor het Schengenvisum en de
gematigder groei van de Chinese economie, zal de groei iets minder zijn dan de
afgelopen jaren.
Richting geven aan groei
De focus van NBTC zal de komend jaren liggen op het meer richting geven aan de groei om van Nederland een duurzame toeristische bestemming te maken. Jos Vrancken formuleerde daartoe drie speerpunten:
- Verdere focus op toeristische yield
- Vullen van restcapaciteit
- Meer samenwerking om het absorbsievermogen te vergroten
NBTC wil daarom samen met haar partners de focus leggen op product- en destinatieontwikkeling om zo de internationale toerist meer destinaties binnen Nederland te laten ontdekken. In die regionale spreiding in ruimte en tijd spelen evenementen zoals in 2015 het Van Goghjaar een belangrijke rol. Zo heeft het Van Goghjaar zich afgespeeld in de driehoek Amsterdam-Gelderland-Brabant en is de provincie Noord-Brabant het afgelopen jaar nadrukkelijk op de internationale markt gepositioneerd. In februari komt de definitieve evaluatie van het Van Goghjaar maar de doelstelling van 180.000 extra toeristen die 50 miljoen euro in Nederland uitgeven, is volgens Vrancken hoogstwaarschijnlijk gehaald.