Geplaatst op: 19-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer recordjaar voor inkomend toerisme

Weer recordjaar voor inkomend toerisme

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land, een toename met 7% ten opzichte van 2014 en daarmee het vijfde recordjaar op rij. Ook het aantal overnachtingen van internationale toeristen groeide met +8% fors.


De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland; China liet de grootste procentuele groei zien (+21%). Dat maakte NBTC-directeur Jos Vranken gisteren op de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie bekend. Voor 2016 verwacht NBTC Holland Marketing een bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers.



Buurlanden

De bijna vijftien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven zo’n 37,2 miljoen nachten in Nederland (+8%). De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. In 2015 ging het aantal Duitse bezoekers voor het eerst door de vier miljoen-grens; ruim 4,2 miljoen Duitsers bezochten vorig jaar ons land(+10%). Grootste groeimarkt voor Nederland de afgelopen tien jaar waren onze zuiderburen, het in tien jaar tijd verdubbelde het aantal gasten uit dat land. België staat met bijna 2 miljoen bezoekers (+8%) op de tweede plek en heeft daarmee Groot-Brittannië voorbijgestreefd. Groot-Brittannië staat op de derde plaats met ruim 1,9 miljoen bezoekers (+5%).


"In het belang van onze economie is NBTC buitengewoon tevreden met wederom een goed jaar qua bezoekers en hun bestedingen. Nederland wint de afgelopen jaren weer marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten. Inkomend toerisme is, ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden, een groeimarkt. Onze strategie voor de komende jaren is gericht op het, samen met partners, richting geven aan de groei, ter stimulering van onder andere meer spreiding in tijd en ruimte, bijdragend aan de versterking van de regionale economie.”


Jos Vranken, algemeen directeur NBTC


Belang Europa

Zo’n tachtig procent van het internationale bezoek komt uit Europa en in 2015 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België en Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit Duitsland is dat Nederland bovenmatig profiteert van de groei van het aantal korte vakanties. België is al jaren een groeimarkt en daar plukken we de vruchten van een verbeterd toeristisch imago. Ook de marketinginitiatieven, zoals het themajaar ‘Van Gogh 2015’, zorgden voor een extra impuls. Opvallend is dat het toerisme naar Nederland (index: 132) als geheel harder groeit als het toerisme naar Amsterdam (index: 122).



China en Noord-Amerika

Het land met de grootste procentuele stijging was China: het aantal Chinese bezoekers steeg met eenentwintig procent naar zo’n 300.000. Ook kwamen er, voor het eerst sinds 2006, weer meer dan één miljoen Amerikanen (+3%) naar ons land. Dit is mede ingegeven door de aantrekkende economie en de goedkopere euro. Het aantal bezoekers uit Rusland daalde met vierentwintig procent, met name vanwege geopolitieke spanningen en de waardedaling van de roebel. Ook het aantal Japanners daalde met vijftien procent naar zo’n 125.000. Japanners zijn relatief risicomijdend en vanwege de aanslagen en terreurdreiging in Europa, stellen zij hun reis naar Europa uit.


Verwachting 2016

Voor 2016 verwacht NBTC een groei van zo’n drie procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting zullen dit jaar zo’n 15,3 miljoen toeristen ons land bezoeken. Die relatief lage groei wordt positief beïnvloed door een aantrekkende Europese en Amerikaanse economie, een relatief zwakke eurokoers, dalende ticketprijzen door goedkope olie en meer capaciteit in de markt en de blockbuster Bosch500 maar negatief door internationale instabiliteit, de hoge bezettingsgraad van hotels in Amsterdam waarmee er beperkte ruimte is om te groeien, regelgeving rond biometrische gegevens in het Schengenvisum en minder presterende economieën in de BRIC-landen, uitgezonderd India.

NBTC verwacht dat de groei uit de buurlanden en Amerika zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit Azië wordt eveneens een lichte groei verwacht, zo groeit het toerisme uit China met zo’n vijf procent. Vanwege de invoering van biometrische gegevens voor het Schengenvisum en de gematigder groei van de Chinese economie, zal de groei iets minder zijn dan de afgelopen jaren.


Richting geven aan groei

De focus van NBTC zal de komend jaren liggen op het meer richting geven aan de groei om van Nederland een duurzame toeristische bestemming te maken. Jos Vrancken formuleerde daartoe drie speerpunten:

  • Verdere focus op toeristische yield
  • Vullen van restcapaciteit
  • Meer samenwerking om het absorbsievermogen te vergroten

NBTC wil daarom samen met haar partners de focus leggen op product- en destinatieontwikkeling om zo de internationale toerist meer destinaties binnen Nederland te laten ontdekken. In die regionale spreiding in ruimte en tijd spelen evenementen zoals in 2015 het Van Goghjaar een belangrijke rol. Zo heeft het Van Goghjaar zich afgespeeld in de driehoek Amsterdam-Gelderland-Brabant en is de provincie Noord-Brabant het afgelopen jaar nadrukkelijk op de internationale markt gepositioneerd. In februari komt de definitieve evaluatie van het Van Goghjaar maar de doelstelling van 180.000 extra toeristen die 50 miljoen euro in Nederland uitgeven, is volgens Vrancken hoogstwaarschijnlijk gehaald.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, internationale toeristen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...