Geplaatst op: 20-01-2016
Auteur: Marc Gerlings

Multi channel wel of niet een kans voor reissector?

Multi channel wel of niet een kans voor reissector?

De trend van de consument die veel online is, vertaalt zich naar een groeiend bedrijfsleven dat digitaal actief is. Pure webwinkels behaalden over de eerste 11 maanden van 2015 17% meer omzet dan in het jaar ervoor. Ook in de recreatieve en toeristische wereld is het online kanaal sterk toegenomen. Multi-channelers, bedrijven met webverkoop en fysieke winkels doen het goed, al daalde dit licht aan het eind van 2015. Dat lijkt kansen te bieden voor reisbedrijven met verkooppunten.

Deze omzetgroei steekt sterk af bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent. In aantal blijven de webwinkels ook sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels juist voortdurend daalt. Dit meldt CBS.

In dezelfde periode steeg de omzet bij de multi-channelers, met bijna een kwart. Alleen in de laatste maanden van 2015 nam die sterke groei af. Wellicht duidt dit op toch een voorkeur bij het publiek voor online.


Aantal webwinkels verzesvoudigd

In de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd en ging van ruim 5.000 begin 2007 naar bijna 30.000 begin 2015. Een tegengestelde ontwikkeling deed zich voor bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector (zoals kleding, schoeisel, elektronica.) moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Waren er in de non-foodsector in 2010 nog ruim 80.000 winkels, in 2015 waren er nog bijna 74.000 over(-8,2 procent).


Waar zitten die webwinkels?

De meeste webwinkels zijn gehuisvest in Zuid- en Noord-Holland: elk ruim 5,5 duizend,38 procent van het totaal. Noord-Brabant neemt met 4,5 duizend webwinkels (15 procent)de derde plek in. De minste webwinkels zijn te vinden in Zeeland (1,5 procent)en Drenthe (2,9 procent).


Webformules hebben hogere verkoopkosten

In vergelijking met de fysieke non-foodwinkelbedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent). Webwinkels hebben wel hogere verkoopkosten, zoals bijvoorbeeld reclame- en advertentiekosten:6,3 procent van de omzet tegenover 3,0 procent bij de non-food winkelbedrijven.



Trefwoorden: online, verkoop, web, webwinkel, multi-channel

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...