Geplaatst op: 29-01-2016
Auteur: Marc Gerlings

Op fundamenteel niveau kennis verzamelen in toerisme

Op fundamenteel niveau kennis verzamelen in toerisme
Frank Oostdam. Foto: Monique Kooijmans

Kennis is macht. Veel bedrijven in deze groeisector denken operationeel. Langzaam groeit het besef dat alle stakeholders in de vrijetijdsindustrie baat hebben bij wetenschappelijk onderzoek. Een gesprek met René van der Duim en Frank Oostdam. Frank Oostdam: "Toekomstgerichte bedrijven stellen wetenschappelijk research en development zeer op prijs.”


Waarom heeft de sector diepgaand onderzoek nodig? René van der Duim (Wageningen University), professor en lid van de Centre of Expertise Tourism, Leisure & Hospitality stuurgroep wordt meteen enthousiast over de ontwikkelingen. "CELTH is opgezet voor toegepast onderzoek. Er ontbrak nog een tak en dat is wetenschappelijk onderzoek. Nu is de piramide compleet. Het hele onderwijs in deze sector draagt nu bij aan onderzoek en meer kennis. Sinds twee jaar zijn we in gesprek met ANVR en Reiswerk. Door de samenwerking en de opzet van de onderzoeksagenda vanuit Reiswerk ontstond de aansluiting met wetenschappelijk onderzoek. Drie promovendi, Corné Dijkmans, Pieternel Cremers en Harald Buijtendijk krijgen nu de kans om onderzoek te doen. Zij besteden ongeveer twee tot drie dagen in de week aan onderzoek dat weer teruggesluisd wordt voor projecten in het onderwijs. Dat vinden we bij CELTH belangrijk. Dit past in het bouwwerk van kennis van CELTH en Reiswerk, daarin hebben we elkaar helemaal gevonden. Dit is echt uniek. Ik loop al heel veel jaren mee maar deze constructie is nog niet eerder opgezet in toerisme. Het bedrijfsleven draagt bij aan kennisontwikkeling en samen met Reiswerk en de onderwijsinstellingen aan de financiering van de promovendi. Dit is een goede ontwikkeling want er is een noodzaak om ook op fundamenteel niveau kennis in toerisme te verzamelen. Dit zijn onderwerpen die je niet even in een korte consultancy kunt stoppen en snel kunt toepassen. In andere branches zijn deze onderzoeken heel gewoon en waardevol, zoals in de voedingsindustrie, daar is Wageningen groot mee geworden. Denk aan alle grote bedrijfstakken, daar is fundamentele research en development op gang gekomen. Dit is ook nodig voor toerisme.”


"Deze constructie is nog niet eerder opgezet in toerisme"


Frank Oostdam, directeur brancheorganisatie ANVR: "Als sector hebben we grote behoefte aan kennis omdat we als branche dan aan kunnen geven waar we naartoe gaan. Hierop kan de branche weer beleid maken. Veel wordt geroepen over toerisme maar er is te weinig onderzoek naar uitgaand toerisme. De onderzoeksagenda (Reiswerk), de samenwerking met CELTH geven ook aan dat we verder gaan met de professionalisering van de sector en dan hoor je je ook te baseren op wetenschappelijk onderzoek.”



Frank Oostdam. Foto: Monique Kooijmans.


Hoogleraar

Oostdam: "ANVR en Reiswerk hebben al nauwe contacten met mbo en hbo-onderwijs waar ongelooflijk veel onderzoek wordt gedaan. Maar als brancheorganisatie willen we meer grip krijgen op onderzoek. We weten dat er veel gebeurt maar veel kennis gaat nog buiten ons om. Wetenschappelijk onderzoek is hierin noodzakelijk want dat is het laatste stuk in de piramide van het onderwijs en onderzoek en daarmee is het compleet. We zorgen ervoor dat bij Nyenrode een hoogleraar wordt aangesteld die onderzoek gaat doen naar uitgaand toerisme. Dat vinden we zo belangrijk dat we daar de komende 5 jaar geld instoppen. Het is een positie die wordt ingestoken vanuit de business van toerisme, gericht op uitgaand toerisme. Het contract met Nyenrode is getekend en we zijn nu op zoek naar de juiste persoon. Kennis brengen we ook weer terug naar het bedrijfsleven. Tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs, organiseert CELTH samen met ANVR het congres Changes in Tourism. Praktisch onderzoek door hbo-instellingen brengen we dan naar het werkveld.”


"Kennis brengen we ook weer terug naar het bedrijfsleven"


Financiering uit de markt

In het werkveld leeft het beeld dat CELTH een organisatie is die door subsidie overeind blijft. René van der Duim: "Het is een opgave, dat de bijdrage vanuit de maatschappij aan CELTH steeds groter wordt. Het moet uiteindelijk leiden naar een organisatie die zichzelf kan bedruipen. Nu al gaat geen enkel project de deur uit zonder financiering van het bedrijfsleven. Dat is een eis, naast de verbinding met de onderwijsinstellingen. Co-financiering zorgt voor een betere balans en meer focus. Het is een tussenstap naar een situatie waarbij financiering vanuit het ministerie (EZ) wegvalt. Dat zal niet simpel zijn maar alle Centres of Expertise staan voor deze klus. Tot nu toe worden alle doelstellingen in financiering, onder meer door HZ, NHTV, Stenden en Reiswerk voor de Phd’s, behaald.”


René van der Duim.


Snelle zakelijke wereld

Frank Oostdam vult de opgave over kennis verwerven en delen aan: "Gelet op de grote uitdagingen, snelle veranderingen in demografie, it, sociale verhoudingen moet deze sector echt meer kennis verwerven. Alles steeg in toerisme tot ongeveer twintig jaar geleden vanzelf mee zonder dat er veel kennis tegenover stond. Dat is niet meer. Je moet je steeds meer baseren op nieuwe inzichten om een toekomstbestendige sector te zijn.”




Trefwoorden: onderzoek, CELTH, Wageningen, kennis, marketing, reizen, leisure

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...