Geplaatst op: 02-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

Beeldvormend koggeschip wordt 10 februari gelicht

Beeldvormend koggeschip wordt 10 februari gelicht

Beeldbepalend in de regiomarketing van Kampen is de kogge en het Hanze verleden. Na eerdere vertraging wordt op 10 februari het schip gelicht.

Het gaat hier om een goed bewaard gebleven koggeschip uit de vijftiende eeuw.De lichting zal vermoedelijk de gehele dag in beslag nemen.


In Nederland werkt een multidisciplinair team van onderwaterarcheologen, duik- en bergingsspecialisten aan de opgraving en lichting van het middeleeuwse scheepswrak, dat met innovatieve technieken in z’n geheel wordt gelicht. Het schip zal decimeter voor decimeter boven water komen. Een speciaal computersysteem stuurt alle 40 motoren voor de lichting aan terwijl de krachten op het 50 ton wegend schip nauwkeurig in de gaten worden gehouden.

Na de berging worden de wrakken overgebracht naar Batavialand in Lelystad; daar zal in een speciaal daarvoor gebouwd conserveringsstation worden gewerkt aan de conservering van de scheepswrakken die een aantal jaren in beslag zal nemen.

Hoe beeldbepalend is de kogge voor de regiomarketing, zie hiervoor het interview met Marketing Oost.


Deze film werd gemaakt over de lichting:

IJsselkogge - trailer NL from IJsseldelta on Vimeo.


Trefwoorden: Kampen, regiomarketing, kogge, erfgoed, historie, attractie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...