Beeldvormend koggeschip wordt 10 februari gelicht
Beeldbepalend in de
regiomarketing van Kampen is de kogge en het Hanze verleden. Na eerdere
vertraging wordt op 10 februari het schip gelicht.
Het gaat hier om een goed bewaard gebleven koggeschip uit de vijftiende eeuw.De
lichting zal vermoedelijk de gehele dag in beslag nemen.
In Nederland werkt een multidisciplinair team van
onderwaterarcheologen, duik- en bergingsspecialisten aan de opgraving en
lichting van het middeleeuwse scheepswrak, dat met innovatieve technieken in
z’n geheel wordt gelicht. Het schip zal decimeter voor decimeter boven water
komen. Een speciaal computersysteem stuurt alle 40 motoren voor de lichting aan
terwijl de krachten op het 50 ton wegend schip nauwkeurig in de gaten worden
gehouden.
Na de berging worden de wrakken overgebracht naar Batavialand in Lelystad; daar
zal in een speciaal daarvoor gebouwd conserveringsstation worden gewerkt aan de
conservering van de scheepswrakken die een aantal jaren in beslag zal
nemen.
Hoe beeldbepalend is de kogge voor de regiomarketing, zie hiervoor het interview
met Marketing Oost.
Deze film werd gemaakt over de lichting:
IJsselkogge - trailer NL from IJsseldelta on Vimeo.
Trefwoorden: Kampen, regiomarketing, kogge, erfgoed, historie, attractie
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
25/11/24
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
|
22/11/24
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
|
22/11/24
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
|
|
28/11/24
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|