Beeldvormend koggeschip wordt 10 februari gelicht
Beeldbepalend in de
regiomarketing van Kampen is de kogge en het Hanze verleden. Na eerdere
vertraging wordt op 10 februari het schip gelicht.
Het gaat hier om een goed bewaard gebleven koggeschip uit de vijftiende eeuw.De
lichting zal vermoedelijk de gehele dag in beslag nemen.
In Nederland werkt een multidisciplinair team van
onderwaterarcheologen, duik- en bergingsspecialisten aan de opgraving en
lichting van het middeleeuwse scheepswrak, dat met innovatieve technieken in
z’n geheel wordt gelicht. Het schip zal decimeter voor decimeter boven water
komen. Een speciaal computersysteem stuurt alle 40 motoren voor de lichting aan
terwijl de krachten op het 50 ton wegend schip nauwkeurig in de gaten worden
gehouden.
Na de berging worden de wrakken overgebracht naar Batavialand in Lelystad; daar
zal in een speciaal daarvoor gebouwd conserveringsstation worden gewerkt aan de
conservering van de scheepswrakken die een aantal jaren in beslag zal
nemen.
Hoe beeldbepalend is de kogge voor de regiomarketing, zie hiervoor het interview
met Marketing Oost.
Deze film werd gemaakt over de lichting:
IJsselkogge - trailer NL from IJsseldelta on Vimeo.
Trefwoorden: Kampen, regiomarketing, kogge, erfgoed, historie, attractie
|
|
08/01/25
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
|
26/12/24
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
|
25/12/24
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
|
24/12/24
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
|
23/12/24
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
|
20/12/24
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
|
16/12/24
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
|
13/12/24
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
|
Momenteel geen berichten aanwezig.
|