Geplaatst op: 05-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag
Roy Beusker Fotografie
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de Open Monumentendag. De loterij schenkt € 1,7 miljoen aan de stichting en redt daarmee het voortbestaan van dit populaire evenement. Het evenement dreigde te verdwijnen omdat per 2016 de vaste financier wegviel. De Open Monumentendagen trekken jaarlijks ongeveer 1 miljoen bezoekers. Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en kreeg ruim € 700 duizend voor de Canon van Nederland.


Stichting Open Monumentendag ontvangt 1,7 miljoen euro van de BankGiro Loterij, verspreid over een periode van vijf jaar. De toekenning van de BankGiro Loterij maakt het mogelijk de bestaande Open Monumentendag te verbreden en te verdiepen, waardoor Nederlanders het hele jaar door kunnen genieten van alle soorten erfgoed in ons land.


Ruim € 700 duizend voor Openluchtmuseum

Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en ontving € 707.905 van BankGiro Loterij, waarvan € 207.905 uit de verkoop van ‘geoormerkte’ loten. Met deze bijdrage realiseert het Openluchtmuseum onder meer de presentaties van de canonvensters Karel de Grote, De Stijl, Willem Drees en Kinderarbeid (op het land) uit de Canon van Nederland. Vanaf de meivakantie 2016 zijn deze exposities open voor publiek.


Canon van Nederland

Het Openluchtmuseum werkt met het Rijksmuseum aan de presentatie van de Canon van Nederland in Arnhem die in 2017 zal worden geopend. Een prikkelende expositie in het Entreegebouw verbindt de geschiedenis van Nederland met ons dagelijks leven en dat van onze voorouders. Met een digitale polsband (RFID) stellen bezoekers zelf een digitaal paspoort samen. Met interactieve games in de tentoonstelling en het museumpark verbinden ze hun eigen leven met de geschiedenis en gaan ze verder op onderzoek uit; in het museumpark, online, of elders in het land. Daarnaast worden vanaf 2014 jaarlijks enkele onderwerpen - vensters - uit de Canon van Nederland gepresenteerd in de historische gebouwen in het museumpark.


Impact van Open Monumentendag vergroten

Stichting Open Monumentendag wil samen met een breed scala aan erfgoedorganisaties deze grote potentie van het tweedaagse evenement benutten om Nederland nog meer beleving te geven als het gaat om hún culturele erfgoed. Door een verdere uitbreiding van de openstelling van monumenten, het organiseren van verrassende activiteiten én een verbeterde communicatie en marketing van het evenement, wordt de impact van de Open Monumentendag vergroot.


Samen met 300 lokale en regionale comités

De landelijke Stichting Open Monumentendag, die verantwoordelijk is voor de landelijke coördinatie van de Open Monumentendag, doet dit samen met circa 300 comités en vele vrijwilligers in het hele land. Met een bezoekersaantal van rond het miljoen is de Open Monumentendag een van de grootste culturele evenementen van Nederland. Met de toezegging van het bedrag van de BankGiro Loterij is de stichting in staat het evenement ook de komende jaren landelijk te organiseren, samen met het Nationaal Restauratiefonds en andere fondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds), met provincies, en dit jaar ook met een extra bijdrage van het Ministerie van OCW (via het Fonds voor Cultuurparticipatie). Van het bedrag wordt niet alleen de Open Monumentendag georganiseerd maar ook regionale monumentendagen.


Recordbedrag verdeeld

De BankGiro Loterij heeft dit jaar een recordbedrag van ruim € 62,8 miljoen verdeeld over 69 culturele organisaties. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen. Van ieder verkocht lot gaat de helft rechtstreeks naar deze organisaties.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...