Geplaatst op: 05-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag
Roy Beusker Fotografie
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de Open Monumentendag. De loterij schenkt € 1,7 miljoen aan de stichting en redt daarmee het voortbestaan van dit populaire evenement. Het evenement dreigde te verdwijnen omdat per 2016 de vaste financier wegviel. De Open Monumentendagen trekken jaarlijks ongeveer 1 miljoen bezoekers. Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en kreeg ruim € 700 duizend voor de Canon van Nederland.


Stichting Open Monumentendag ontvangt 1,7 miljoen euro van de BankGiro Loterij, verspreid over een periode van vijf jaar. De toekenning van de BankGiro Loterij maakt het mogelijk de bestaande Open Monumentendag te verbreden en te verdiepen, waardoor Nederlanders het hele jaar door kunnen genieten van alle soorten erfgoed in ons land.


Ruim € 700 duizend voor Openluchtmuseum

Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en ontving € 707.905 van BankGiro Loterij, waarvan € 207.905 uit de verkoop van ‘geoormerkte’ loten. Met deze bijdrage realiseert het Openluchtmuseum onder meer de presentaties van de canonvensters Karel de Grote, De Stijl, Willem Drees en Kinderarbeid (op het land) uit de Canon van Nederland. Vanaf de meivakantie 2016 zijn deze exposities open voor publiek.


Canon van Nederland

Het Openluchtmuseum werkt met het Rijksmuseum aan de presentatie van de Canon van Nederland in Arnhem die in 2017 zal worden geopend. Een prikkelende expositie in het Entreegebouw verbindt de geschiedenis van Nederland met ons dagelijks leven en dat van onze voorouders. Met een digitale polsband (RFID) stellen bezoekers zelf een digitaal paspoort samen. Met interactieve games in de tentoonstelling en het museumpark verbinden ze hun eigen leven met de geschiedenis en gaan ze verder op onderzoek uit; in het museumpark, online, of elders in het land. Daarnaast worden vanaf 2014 jaarlijks enkele onderwerpen - vensters - uit de Canon van Nederland gepresenteerd in de historische gebouwen in het museumpark.


Impact van Open Monumentendag vergroten

Stichting Open Monumentendag wil samen met een breed scala aan erfgoedorganisaties deze grote potentie van het tweedaagse evenement benutten om Nederland nog meer beleving te geven als het gaat om hún culturele erfgoed. Door een verdere uitbreiding van de openstelling van monumenten, het organiseren van verrassende activiteiten én een verbeterde communicatie en marketing van het evenement, wordt de impact van de Open Monumentendag vergroot.


Samen met 300 lokale en regionale comités

De landelijke Stichting Open Monumentendag, die verantwoordelijk is voor de landelijke coördinatie van de Open Monumentendag, doet dit samen met circa 300 comités en vele vrijwilligers in het hele land. Met een bezoekersaantal van rond het miljoen is de Open Monumentendag een van de grootste culturele evenementen van Nederland. Met de toezegging van het bedrag van de BankGiro Loterij is de stichting in staat het evenement ook de komende jaren landelijk te organiseren, samen met het Nationaal Restauratiefonds en andere fondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds), met provincies, en dit jaar ook met een extra bijdrage van het Ministerie van OCW (via het Fonds voor Cultuurparticipatie). Van het bedrag wordt niet alleen de Open Monumentendag georganiseerd maar ook regionale monumentendagen.


Recordbedrag verdeeld

De BankGiro Loterij heeft dit jaar een recordbedrag van ruim € 62,8 miljoen verdeeld over 69 culturele organisaties. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen. Van ieder verkocht lot gaat de helft rechtstreeks naar deze organisaties.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.