Geplaatst op: 08-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

Uit Nederland voor meer rust en ruimte

Uit Nederland voor meer rust en ruimte
Een klein percentage Nederlanders overweegt om te vertrekken uit Nederland. Niet als toerist maar permanent. Vooral rust en ruimte (24%) wordt gezocht in het buitenland. Is dat een uitdaging voor regio’s in Nederland om zich op deze groep mensen te richten via regiomarketing?

Van toekomstige emigranten zoekt 24% meer rust, ruimte en een natuurlijke omgeving voor de opvoeding van hun kinderen, 23% is de slechte mentaliteit in Nederland zat, 16% vertrekt door een andere baan en ook 16% om te genieten van het pensioen. De migrantencrisis blijkt voor 13% een reden om Nederland te verlaten. Criminaliteit en filedruk spelen een kleinere rol met 5% en 3%.
Onderzoek onder 11.000 bezoekers van de komende EmigratieBeurs toont dit aan. De beurs vindt 13 en 14 Februari 2016 in Expo Houten (Utrecht) plaats en vroeg de bestellers van tickets om de reden van vertrek.

Van de totale bevolking denkt 2 tot 3% serieus na over emigreren naar het buitenland. Inmiddels emigreren circa 148.000 mensen per jaar uit Nederland, dat zijn 405 mensen per dag. Dat is 41% meer dan 10 jaar geleden. (Bron: CBS, 2015). Over het algemeen zijn emigranten positief en avontuurlijk ingesteld en op zoek naar een betere kwaliteit van leven. Echter ook negatieve externe factoren spelen een rol bij de beslissing om Nederland te verlaten.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Nederland, regiomarketing, rust, ruimte

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...