Uit Nederland voor meer rust en ruimte
Een klein percentage Nederlanders overweegt om te
vertrekken uit Nederland. Niet als toerist maar permanent. Vooral rust en
ruimte (24%) wordt gezocht in het buitenland. Is dat een uitdaging voor regio’s
in Nederland om zich op deze groep mensen te richten via regiomarketing?
Van toekomstige emigranten zoekt 24% meer rust, ruimte en een natuurlijke omgeving voor de opvoeding van hun kinderen, 23% is de slechte mentaliteit in Nederland zat, 16% vertrekt door een andere baan en ook 16% om te genieten van het pensioen. De migrantencrisis blijkt voor 13% een reden om Nederland te verlaten. Criminaliteit en filedruk spelen een kleinere rol met 5% en 3%.
Onderzoek onder 11.000 bezoekers van de komende EmigratieBeurs toont dit aan. De beurs vindt 13 en 14 Februari 2016 in Expo Houten (Utrecht) plaats en vroeg de bestellers van tickets om de reden van vertrek.
Van de totale bevolking denkt 2 tot 3% serieus na over emigreren naar het buitenland. Inmiddels emigreren circa 148.000 mensen per jaar uit Nederland, dat zijn 405 mensen per dag. Dat is 41% meer dan 10 jaar geleden. (Bron: CBS, 2015). Over het algemeen zijn emigranten positief en avontuurlijk ingesteld en op zoek naar een betere kwaliteit van leven. Echter ook negatieve externe factoren spelen een rol bij de beslissing om Nederland te verlaten.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Nederland, regiomarketing, rust, ruimte