Geplaatst op: 08-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

Uit Nederland voor meer rust en ruimte

Uit Nederland voor meer rust en ruimte
Een klein percentage Nederlanders overweegt om te vertrekken uit Nederland. Niet als toerist maar permanent. Vooral rust en ruimte (24%) wordt gezocht in het buitenland. Is dat een uitdaging voor regio’s in Nederland om zich op deze groep mensen te richten via regiomarketing?

Van toekomstige emigranten zoekt 24% meer rust, ruimte en een natuurlijke omgeving voor de opvoeding van hun kinderen, 23% is de slechte mentaliteit in Nederland zat, 16% vertrekt door een andere baan en ook 16% om te genieten van het pensioen. De migrantencrisis blijkt voor 13% een reden om Nederland te verlaten. Criminaliteit en filedruk spelen een kleinere rol met 5% en 3%.
Onderzoek onder 11.000 bezoekers van de komende EmigratieBeurs toont dit aan. De beurs vindt 13 en 14 Februari 2016 in Expo Houten (Utrecht) plaats en vroeg de bestellers van tickets om de reden van vertrek.

Van de totale bevolking denkt 2 tot 3% serieus na over emigreren naar het buitenland. Inmiddels emigreren circa 148.000 mensen per jaar uit Nederland, dat zijn 405 mensen per dag. Dat is 41% meer dan 10 jaar geleden. (Bron: CBS, 2015). Over het algemeen zijn emigranten positief en avontuurlijk ingesteld en op zoek naar een betere kwaliteit van leven. Echter ook negatieve externe factoren spelen een rol bij de beslissing om Nederland te verlaten.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Nederland, regiomarketing, rust, ruimte

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.