Sterk toeristisch jaar voor Kroatië
Van januari tot en met december waren er volgens officiële data van de verkeersbureaus in Kroatië 14,9 miljoen aankomsten (een groei van 8,5% ten opzichte van het jaar ervoor) en 80 miljoen overnachtingen (een groei van 6,9% ten opzichte van 2014).
Meeste toeristen aan Adriatische kust
De meeste aankomsten waren in het Adriatisch kustgebied (13,1 mln, +8%). Daarvan is de Dalmatische kust de populairste kustregio, met 6,5 miljoen aankomsten (een groei van 7,31%) en 37,8 miljoen overnachtingen (6,65 % groei). In Istrië waren er 3,6 miljoen aankomsten (8,72% groei) en 23,6 miljoen overnachtingen (5,95% groei). Kvarner telde 2,5 miljoen aankomsten en 13,2 miljoen overnachtingen (7,82% groei).
Binnenland groeit sterk
Het binnenland kent een nog grotere groei in aankomsten en overnachtingen dan het Adriatische kustgebied. De aankomsten in het binnenland namen met 13,5% toe door 724 duizend aankomsten en het aantal overnachtingen groeide met 13,4% met 1,5 miljoen overnachtingen. De Karlovac-regio is de meest populaire regio in het Kroatische binnenland. Het kent een grote groei in aankomsten 16,% met 230 duizend aankomsten en 18,04% groei in overnachtingen door 375 duizend overnachtingen. De groeiende populariteit van het binnenland is te danken aan het promoten van de buitengewone natuurlijke en architectonische diversiteit. De hoofdstad zag een groei van 11,9% aankomsten in vergelijking met het jaar ervoor (1 miljoen) en 12,6% groei in overnachtingen (1,8 miljoen).
Vijf sterkste markten in overnachtingen
De meeste toeristen in Kroatië komen uit het buitenland (13,2 mln.), het binnenlands toerisme is met een aandeel van 11% klein. De grootste markten zijn Duitsland met 16,8 miljoen overnachtingen (21,4%), Slovenië met 8,2 miljoen overnachtingen (10,25%), Oostenrijk met 6,5 miljoen overnachtingen (8,1%), Tsjechië met 5,1 miljoen overnachtingen (6,4%) en Italië met 5 miljoen overnachtingen (6,3%). Nederland staat op de 9e plaats met een aandeel van 3,2%.