Geplaatst op: 10-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterk toeristisch jaar voor Kroatië

Sterk toeristisch jaar voor Kroatië
Dat toerisme een groeisector is, blijkt onomstotelijk uit de cijfers van UNWTO die eind januari al een groei van het wereldtoerisme (+4,4%) wist te melden. Maar liefst 1,2 miljard internationale toeristen wist dit agentschap van de Verenigde Naties te registreren. In Nederland groeide het inkomend toerisme vorig jaar met 7% en gisteren wist Zweden ook mooie groeicijfers (+10,5%) te presenteren. Vandaag is Kroatië aan de beurt dat in 2015 veel meer toeristen zag (+8,5%).


Van januari tot en met december waren er volgens officiële data van de verkeersbureaus in Kroatië 14,9 miljoen aankomsten (een groei van 8,5% ten opzichte van het jaar ervoor) en 80 miljoen overnachtingen (een groei van 6,9% ten opzichte van 2014).


Meeste toeristen aan Adriatische kust

De meeste aankomsten waren in het Adriatisch kustgebied (13,1 mln, +8%). Daarvan is de Dalmatische kust de populairste kustregio, met 6,5 miljoen aankomsten (een groei van 7,31%) en 37,8 miljoen overnachtingen (6,65 % groei). In Istrië waren er 3,6 miljoen aankomsten (8,72% groei) en 23,6 miljoen overnachtingen (5,95% groei). Kvarner telde 2,5 miljoen aankomsten en 13,2 miljoen overnachtingen (7,82% groei).


Binnenland groeit sterk

Het binnenland kent een nog grotere groei in aankomsten en overnachtingen dan het Adriatische kustgebied. De aankomsten in het binnenland namen met 13,5% toe door 724 duizend aankomsten en het aantal overnachtingen groeide met 13,4% met 1,5 miljoen overnachtingen. De Karlovac-regio is de meest populaire regio in het Kroatische binnenland. Het kent een grote groei in aankomsten 16,% met 230 duizend aankomsten en 18,04% groei in overnachtingen door 375 duizend overnachtingen. De groeiende populariteit van het binnenland is te danken aan het promoten van de buitengewone natuurlijke en architectonische diversiteit. De hoofdstad zag een groei van 11,9% aankomsten in vergelijking met het jaar ervoor (1 miljoen) en 12,6% groei in overnachtingen (1,8 miljoen).


Vijf sterkste markten in overnachtingen

De meeste toeristen in Kroatië komen uit het buitenland (13,2 mln.), het binnenlands toerisme is met een aandeel van 11% klein. De grootste markten zijn Duitsland met 16,8 miljoen overnachtingen (21,4%), Slovenië met 8,2 miljoen overnachtingen (10,25%), Oostenrijk met 6,5 miljoen overnachtingen (8,1%), Tsjechië met 5,1 miljoen overnachtingen (6,4%) en Italië met 5 miljoen overnachtingen (6,3%). Nederland staat op de 9e plaats met een aandeel van 3,2%.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, kroatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...