Boekingen voor Turkije -40%
TUI heeft een goed eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar 2015-2016 achter de rug. De omzet steeg in het eerste kwartaal (1 oktober 2015 – 31december 2015) met 5,4% naar 3,7 miljard euro. Ondanks de geopolitieke spanningen verbeterde het resultaat met 7,2%. TUI is met name actief in Noord-Europa, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux.
Voor het winterseizoen 2015-2016 heeft TUI evenveel boekingen als vorig jaar gerealiseerd, door een prijsstijging verbeterde de omzet met 3%. In de Benelux ging het een stuk beter met een toename van het aantal boekingen (+2%) en een totale omzetstijging van 3%. Vooral in Nederland zaten de boekingen flink in de plus (+6%). In België ging het vanwege de aanslagen in Tunesië, Parijs en Egypte een stuk minder.
Voor het zomerseizoen 2016 is ongeveer
33% van het beschikbare aanbod al verkocht. Dat betekent een
boekingsvoorsprong van 1% tegen 2% hogere prijzen. Door de
geopolitieke spanningen zijn de boekingen voor Turkije met 40% vanuit
alle TUI-markten teruggelopen. Vorige zomer ging nog 14% van alle
TUI-klanten naar Turkije. TUI heeft nu voor de zomer haar aanbod
uitgebreid op alternatieve bestemmingen zoals Spanje en Griekenland.
Figuur 1: Lange vakanties van Nederlanders naar Turkije, x 1.000
Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek