Geplaatst op: 10-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Boekingen voor Turkije -40%

Boekingen voor Turkije -40%
JPstock / Shutterstock.com

TUI heeft een goed eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar 2015-2016 achter de rug. De omzet steeg in het eerste kwartaal (1 oktober 2015 – 31december 2015) met 5,4% naar 3,7 miljard euro. Ondanks de geopolitieke spanningen verbeterde het resultaat met 7,2%. TUI is met name actief in Noord-Europa, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux.


Voor het winterseizoen 2015-2016 heeft TUI evenveel boekingen als vorig jaar gerealiseerd, door een prijsstijging verbeterde de omzet met 3%. In de Benelux ging het een stuk beter met een toename van het aantal boekingen (+2%) en een totale omzetstijging van 3%. Vooral in Nederland zaten de boekingen flink in de plus (+6%). In België ging het vanwege de aanslagen in Tunesië, Parijs en Egypte een stuk minder.


Voor het zomerseizoen 2016 is ongeveer 33% van het beschikbare aanbod al verkocht. Dat betekent een boekingsvoorsprong van 1% tegen 2% hogere prijzen. Door de geopolitieke spanningen zijn de boekingen voor Turkije met 40% vanuit alle TUI-markten teruggelopen. Vorige zomer ging nog 14% van alle TUI-klanten naar Turkije. TUI heeft nu voor de zomer haar aanbod uitgebreid op alternatieve bestemmingen zoals Spanje en Griekenland.


Figuur 1: Lange vakanties van Nederlanders naar Turkije, x 1.000


Bron: NBTC-NIPO Research, ContinuVakantieOnderzoek
Trefwoorden: toerisme, vakanties, touroperators

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...