VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties
De Zeeuwse VVV wil het aantal gasten in de provincie verhogen, de bestedingen stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in de sector vergroten. Gasten moeten in Zeeland meer beleven met als doel een hogere waardering van hun verblijf. Naast deze strategische doelen heeft de organisatie zich ook een aantal tactische doelen gesteld:
Versterken van het merk Zeeland
Versterken van de loyaliteit
Verhogen van het aantal transacties
Verbinden van het aanbod
De VVV wil Zeeland top-of-mind houden want ze willen nieuwe klanten aantrekken die ze beter gaan faciliteren binnen de customer yourney. "Hoe leren de de bezoeker echt kennen zodat deze een ambassadeur van Zeeland wordt”, vroeg Van Vooren zich af.
Direct boeken op de VVV-site
Centraal in deze strategie staat de site die nu al drie miljoen bezoekers per jaar trekt. Om gasten sneller en beter aan Zeeland te binden, wil de VVV inzetten op het genereren van transacties op de eigen site. Volgens Van Vooren moet de potentiële gast die door de VVV-site geïnspireerd wordt ook direct kunnen boeken. Met 1-op-1 marketingtechnieken krijgen gasten op de site en in nieuwsbrieven een op maat gemaakt aanbod gepresenteerd dat past bij hun interesse.
Surfgedrag bepaalt de content
In het derde kwartaal van 2016 gaat daarom de hele website op de schop. Die is nu nog te veel tekstgericht en weinig visueel. Grote vernieuwing is evenwel dat de content van de website wordt aangepast aan het surfgedrag van de gast. "Het surfgedrag bepaalt de content”, stelde Van Vooren. De nieuwe site wordt ook repsonsive waarmee deze zich automatisch aan het device aanpast. Ook de Ontdek Zeeland app wordt onder handen genomen en gaat meer aansluiten bij de website. De app wordt bovendien interactiever en gericht op transacties ter plaatse omdat de uitstraling en inhoud zich aanpast aan de locatie. "We willen mensen meer laten beleven als ze in Zeeland zijn”, zei Van Vooren. "Toeristen moeten met hun Zeeland-pas of smartphone het relevante aanbod kunnen inzien en boeken.”
Lage commissie
Nog dit jaar kun je via de VVV hotels
en tickets voor attracties en evenementen boeken, de jaren daarop
volgen bungalowparken, campings, restaurants en vervoer. De provisie
is nog niet vastgesteld maar zal tussen de 6% en 7% liggen. Dat is
een stuk lager dan commerciële aanbieders, bovendien is het voordeel
dat de winst terugvloeit in de Zeeuwse marketing. Boekingen die via
het VVV-systeem worden gedaan kunnen in de look and feel van het
geboekte bedrijf worden afgehandeld.
VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience from Studio Bilder on Vimeo.
Ambitieuze doelstellingen
VVV Zeeland loopt hiermee enigszins op de troepen vooruit en wil daardoor de aansluiting met de Zeeuwse ondernemers niet verliezen: "Het is een uitdaging om echt innovatief te zijn en dat inzicht terug te koppelen naar de ondernemers”, zei Van Vooren. Al deze plannen moeten resulteren in de volgende operationele resultaten:
Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar
In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform
Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000
Behaalde mediawaarde via 'earned' kanalen van 10 miljoen euro
250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)
Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek
Fysieke aanwezigheid blijft belangrijk
In de hele communicatie met de recreant en de toerist blijft in Zeeland een fysieke aanwezigheid van de VVV in het straatbeeld van belang. "De behoefte aan persoonlijk contact blijft groot en groeit nog steeds. In juli en augustus hadden we in onze 18 vestigingen nog bijna 300.000 bezoekers.” De VVV-winkels worden wel omgebouwd van informatie- naar inspiratiepunten. Het wordt minder winkel en meer omgeving en Zeeuws DNA. In de inspiratiepunten gaat 85% over de directe omgeving en de souvenirs verdwijnen. Die ombouw betekent meer dan alleen het vervangen van het interieur. Vooral voor de medewerkers is de omslag groot die daarvoor worden getraind. Zo moeten ze meer vragen aan de toerist en hun eigen kennis omzetten in unieke tipse die niet makkelijk online te vinden zijn.