Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties
De VVV Zeeland rolt dit jaar een nieuwe digitale marketingstrategie uit waarbij veel meer wordt ingezet op transacties met de klant. Tegelijkertijd worden de de traditionele VVV winkels omgebouwd tot Inspiratiepunten. De eerste opent deze week in Domburg. Dat zei Stefan van Vooren, Operationeel Manager van VVV Zeeland gisteren op de regionale vakdag van Pleisureworld in het Omnium in Goes.


De Zeeuwse VVV wil het aantal gasten in de provincie verhogen, de bestedingen stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in de sector vergroten. Gasten moeten in Zeeland meer beleven met als doel een hogere waardering van hun verblijf. Naast deze strategische doelen heeft de organisatie zich ook een aantal tactische doelen gesteld:

  • Versterken van het merk Zeeland

  • Versterken van de loyaliteit

  • Verhogen van het aantal transacties

  • Verbinden van het aanbod

De VVV wil Zeeland top-of-mind houden want ze willen nieuwe klanten aantrekken die ze beter gaan faciliteren binnen de customer yourney. "Hoe leren de de bezoeker echt kennen zodat deze een ambassadeur van Zeeland wordt”, vroeg Van Vooren zich af.



Direct boeken op de VVV-site

Centraal in deze strategie staat de site die nu al drie miljoen bezoekers per jaar trekt. Om gasten sneller en beter aan Zeeland te binden, wil de VVV inzetten op het genereren van transacties op de eigen site. Volgens Van Vooren moet de potentiële gast die door de VVV-site geïnspireerd wordt ook direct kunnen boeken. Met 1-op-1 marketingtechnieken krijgen gasten op de site en in nieuwsbrieven een op maat gemaakt aanbod gepresenteerd dat past bij hun interesse.


Surfgedrag bepaalt de content

In het derde kwartaal van 2016 gaat daarom de hele website op de schop. Die is nu nog te veel tekstgericht en weinig visueel. Grote vernieuwing is evenwel dat de content van de website wordt aangepast aan het surfgedrag van de gast. "Het surfgedrag bepaalt de content”, stelde Van Vooren. De nieuwe site wordt ook repsonsive waarmee deze zich automatisch aan het device aanpast. Ook de Ontdek Zeeland app wordt onder handen genomen en gaat meer aansluiten bij de website. De app wordt bovendien interactiever en gericht op transacties ter plaatse omdat de uitstraling en inhoud zich aanpast aan de locatie. "We willen mensen meer laten beleven als ze in Zeeland zijn”, zei Van Vooren. "Toeristen moeten met hun Zeeland-pas of smartphone het relevante aanbod kunnen inzien en boeken.”


Lage commissie

Nog dit jaar kun je via de VVV hotels en tickets voor attracties en evenementen boeken, de jaren daarop volgen bungalowparken, campings, restaurants en vervoer. De provisie is nog niet vastgesteld maar zal tussen de 6% en 7% liggen. Dat is een stuk lager dan commerciële aanbieders, bovendien is het voordeel dat de winst terugvloeit in de Zeeuwse marketing. Boekingen die via het VVV-systeem worden gedaan kunnen in de look and feel van het geboekte bedrijf worden afgehandeld.


VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience from Studio Bilder on Vimeo.


Ambitieuze doelstellingen

VVV Zeeland loopt hiermee enigszins op de troepen vooruit en wil daardoor de aansluiting met de Zeeuwse ondernemers niet verliezen: "Het is een uitdaging om echt innovatief te zijn en dat inzicht terug te koppelen naar de ondernemers”, zei Van Vooren. Al deze plannen moeten resulteren in de volgende operationele resultaten:

  • Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar

  • In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform

  • Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000

  • Behaalde mediawaarde via 'earned' kanalen van 10 miljoen euro

  • 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)

  • Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek

Fysieke aanwezigheid blijft belangrijk

In de hele communicatie met de recreant en de toerist blijft in Zeeland een fysieke aanwezigheid van de VVV in het straatbeeld van belang. "De behoefte aan persoonlijk contact blijft groot en groeit nog steeds. In juli en augustus hadden we in onze 18 vestigingen nog bijna 300.000 bezoekers.” De VVV-winkels worden wel omgebouwd van informatie- naar inspiratiepunten. Het wordt minder winkel en meer omgeving en Zeeuws DNA. In de inspiratiepunten gaat 85% over de directe omgeving en de souvenirs verdwijnen. Die ombouw betekent meer dan alleen het vervangen van het interieur. Vooral voor de medewerkers is de omslag groot die daarvoor worden getraind. Zo moeten ze meer vragen aan de toerist en hun eigen kennis omzetten in unieke tipse die niet makkelijk online te vinden zijn.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...