Geplaatst op: 18-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

3 doelen in toeristische visie Groningen 2016 - 2020

3 doelen in toeristische visie Groningen 2016 - 2020

De provincie Groningen wil meer toeristen naar Groningen trekken. Zij moeten langer blijven en ook weer terugkomen. Dit kan als er meer gebruik gemaakt wordt van de toeristische mogelijkheden van onze provincie, zo staat in beleidsdocument Toerismevisie 2016-2020 van de provincie Groningen. De provincie wil op 3 manieren het toerisme bevorderen: door de promotie en marketing te verbeteren, door het ontwikkelen van routes voor wandelen, fietsen en varen en door het stimuleren van ondernemerschap.


1) Rol van Marketing Groningen bevestigd
Marketing Groningen is verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van het toeristische aanbod van onze provincie. Deze organisatie krijgt de komende jaren een nog grotere rol in de promotie van onze provincie. Ook komt er een nieuwe landelijke promotie- en marketingcampagne. Daarin staan de veelzijdigheid van het Groninger landschap en de Groninger cultuur centraal.


2) Ontwikkeling van routes
De afgelopen jaren heeft de provincie veel geld gestoken in het aanleggen van recreatieve fiets- en wandelpaden en vaarwegen. Nu de infrastructuur goed op orde is, wil de provincie Groningen het gebruik ervan stimuleren door (thema-)routes te ontwikkelen die langs hoogtepunten van het Groninger landschap en het cultureel erfgoed leiden.
Hoeverre de markt vraagt om deze routes, laat de provincie niet weten.


3) Netwerk ondernemers versterken
De provincie Groningen wilverder haar financieringsmogelijkheden openstellen voortoerisme en recreatie. Daarnaast organiseert de provinciesamen met de toeristische brancheorganisaties netwerkbijeenkomsten, zodat de verschillende toeristische activiteiten in de regio elkaar kunnen versterken. Ook gaat de provincie Groningen toeristische ondernemers stimuleren om aan te sluiten bij de promotie en marketing.

Trefwoorden: toerisme, visie, economie, verblijfstoerisme, marketing, routes

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...