3 doelen in toeristische visie Groningen 2016 - 2020
De provincie Groningen wil meer toeristen naar Groningen trekken. Zij moeten langer blijven en ook weer terugkomen. Dit kan als er meer gebruik gemaakt wordt van de toeristische mogelijkheden van onze provincie, zo staat in beleidsdocument Toerismevisie 2016-2020 van de provincie Groningen. De provincie wil op 3 manieren het toerisme bevorderen: door de promotie en marketing te verbeteren, door het ontwikkelen van routes voor wandelen, fietsen en varen en door het stimuleren van ondernemerschap.
1)
Rol
van Marketing Groningen bevestigd
Marketing Groningen is verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen
van het toeristische aanbod van onze provincie. Deze organisatie krijgt de
komende jaren een nog grotere rol in de promotie van onze provincie. Ook
komt er een nieuwe landelijke promotie- en marketingcampagne. Daarin staan de
veelzijdigheid van het Groninger landschap en de Groninger cultuur centraal.
2)
Ontwikkeling
van routes
De afgelopen jaren heeft de provincie veel geld gestoken in het aanleggen
van recreatieve fiets- en wandelpaden en vaarwegen. Nu de infrastructuur goed
op orde is, wil de provincie Groningen het gebruik ervan stimuleren door
(thema-)routes te ontwikkelen die langs hoogtepunten van het Groninger
landschap en het cultureel erfgoed leiden.
Hoeverre de markt vraagt om deze routes, laat de provincie niet weten.
3)
Netwerk
ondernemers versterken
De provincie Groningen wilverder haar financieringsmogelijkheden openstellen
voortoerisme en recreatie. Daarnaast organiseert de provinciesamen
met de toeristische brancheorganisaties netwerkbijeenkomsten, zodat de
verschillende toeristische activiteiten in de regio elkaar kunnen versterken.
Ook gaat de provincie Groningen toeristische ondernemers stimuleren om aan te
sluiten bij de promotie en marketing.