Geplaatst op: 19-02-2016

Goed jaar voor Schiphol Group

Goed jaar voor Schiphol Group
Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

De Schiphol Group heeft een goed jaar achter de rug met gezonde passagiersgroei, het grote netwerk van bestemmingen en de financiële soliditeit.


Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol. steeg met 6% naar 58,2 miljoen bij een stijging van het aantal vliegbewegingen met 2,8% naar 450.697. Samen met de regionale luchthavens verwerkte de Schiphol Group 64,3 miljoen passagiers (+6,1%).


Financieel resultaat

De netto-omzet daalt met 1,0% naar 1.423 miljoen euro, waarbij het effect van de daling in de havengeldtarieven met 6,8% per 1 april 2015 volledig is gecompenseerd door de stijging in verkeer en vervoer. Het nettoresultaat bedraagt 374 miljoen euro (2014: 272 miljoen euro). Er zijn drie bijzondere posten die het resultaat positief hebben beïnvloed. Allereerst bevat het resultaat een herwaardering van het vastgoed van 67 miljoen euro. Ook is er een resultaat van 50 miljoen euro door de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail. Daarnaast bevat het resultaat een post van circa 55 miljoen euro, die verrekend wordt in de havengelden per 1 april 2017 (2014: 35 miljoen euro). In 2015 is 439 miljoen euro geïnvesteerd in vaste activa (2014: 396 miljoen euro).



"Het netwerk en de bestemmingen van de airlines maakt Schiphol één van de belangrijkste knooppunten van Europa. Het aantal reizigers groeit fors en dat willen we blijven accommoderen en faciliteren. We lopen nu snel tegen de grenzen van onze piekcapaciteit aan. Investeringen in het versterken, verbeteren en vergroten van onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid zijn broodnodig. Dankzij onze financiële soliditeit kunnen we adequaat inspelen op de internationale concurrentie en kunnen we de havengelden op een concurrerend niveau houden."


Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group


Belangrijkste ontwikkelingen
  • Schiphol Group heeft gezonde financiële resultaten behaald door de groei in aantal passagiers en een beheerste kostenontwikkeling. Gecorrigeerd voor de bijzondere posten ligt het rendement op het eigen vermogen tussen de 6% en 7%. Dit is een normaal niveau.
  • Het passagiersvolume op Amsterdam Airport Schiphol stijgt in 2015 met 6,0% naar 58,2 miljoen passagiers en het aantal vliegtuigbewegingen stijgt met 2,8% naar 450.697. Inclusief de regionale luchthavens van Schiphol Group bedraagt het totale aantal passagiers van Schiphol Group 64,3 miljoen (+6,1% t.o.v. 2014) en het aantal vliegtuigbewegingen 498.580 (+3,0% t.o.v. 2014).
  • Het aantal directe bestemmingen komt uit op 322 (323 in 2014), waarvan 134 intercontinentale bestemmingen (2014: 132). In totaal vliegen 109 luchtvaartmaatschappijen vanaf Schiphol naar 95 landen.
  • Per 1 april 2016 gaan de havengeldtarieven verder omlaag met 11,6%.
  • Op 3 juni 2015 zijn we overgegaan op centrale security in het niet-Schengengebied. De ingrijpende verbouwingen zijn gestart in 2013 en zullen in 2016 worden afgerond.
  • De grootschalige verbouwing van Lounge 2 wordt in de komende maanden afgerond. Mede door deze verbouwing en de grote drukte tijdens pieken is de gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier in de winkels achter de securitycontrole op Amsterdam Airport Schiphol licht gedaald van 14,48 euro naar 14,45 euro. De omzet uit horeca is echter wel gestegen. Ook de omzet uit parkeren is toegenomen.
  • In december 2015 heeft het nieuwe Hilton hotel haar deuren geopend op Schiphol.
  • De waardeverandering van de vastgoedportefeuille bedraagt 67 miljoen euro positief (2014: -1 miljoen euro) en reflecteert de verbeterde markt voor commercieel vastgoed op en rondom Schiphol en de lage rente. De bezettingsgraad van de totale vastgoedportefeuille van Schiphol Group is verder verbeterd en bedraagt gemiddeld 88,3% (2014: 87,1%).
  • Het resultaat deelnemingen stijgt van 27 miljoen euro naar 60 miljoen euro.
  • De gemiddelde CO2-uitstoot per passagier is 1,65 kilo in vergelijking met 1,72 kilo in 2014.
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.