Jan Jacob van Dijk opent campagne Meimaand Fietsmaand 2016
Tijdens de Fiets- en Wandelbeurs afgelopen zaterdag heeft Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk, als gastheer van de Meimaand Fietsmaand, de campagne officieel afgetrapt. Gelderland is in 2016 gastprovincie van de Meimaand Fietsmaand.
Makkelijk
aanhaken
Er is gekozen voor een open structuur, waarop
partijen uit recreatie, horeca en toerisme makkelijk kunnen aanhaken.
Centraal daarbij staat de website www.meimaandfietsmaand.nl.
Hierop kunnen makkelijk arrangementen en activiteiten worden
toegevoegd door initiatiefnemers, en gevonden door fietsliefhebbers.
De organisatoren willen in deze sportieve maand vooral partijen bij
elkaar brengen.
Breed
gedragen en groot bereik
De partners van Meimaand
Fietsmaand spelen een belangrijke rol. Zo zorgen diverse
mediapartners voor een publicitair bereik van ruim 10 miljoen mensen.
Daarbij worden ook gasten uit België en Duitsland niet vergeten. De
provincie Gelderland heeft zich dit jaar als officieel gastheer
opgeworpen. In Apeldoorn wordt op 6 mei de start van de Giro d’Italia
georganiseerd. Daarnaast beschikt de provincie over buitengewone
fietsmogelijkheden en paden. Samen met de diverse deelregio’s wordt
er een flinke impuls gegeven aan de invulling van een belangrijk deel
van het programma van de Meimaand Fietsmaand.
Zowel partijen uit recreatie en horeca als fiets gerelateerde organisaties zijn blij met de Meimaand Fietsmaand nieuwe stijl en geven massaal hun steun als supporter van het evenement, meldt de organisatie.
Antwoord
op oliecrisis wordt recreatief succes
De eerste editie van
het fietsevenement dateert uit 1973. Het was destijds een reactie op
de oliecrisis. Onder de naam Landelijke Fietsdag werd een evenement
geïnitieerd door de ANWB en het Nederlands Bureau voor Toerisme
(NBTC). Sinds 2005 is de Landelijke Fietsdag overgegaan in de
Meimaand Fietsmaand. In de hoogtijdagen zorgde de Meimaand Fietsmaand
voor een impuls van zo’n 600.000 extra fietstochten; een
fietsevenement van wereldformaat.