Geplaatst op: 23-02-2016

Sector steunt reddingsmaatschappij

Sector steunt reddingsmaatschappij
Vakantiepark De Krim op Texel heeft de Gouden Wimpel van de KNRM gewonnen. Het park werd door het publiek verkozen uit een lijst van tien door de KNRM genomineerde relaties. Ook kusthotels ondersteunen de reddingsmaatschappij en hebben daarvoor een stichting opgericht die alle donaties van de aangesloten hotels verzamelt en beschikbaar stelt voor de boothuizen van de KNRM. 


"Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2015 iets bijzonders heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus de KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.


Bijzondere actie van De Krim

Vakantiepark De Krim heeft gewonnen om het park onder haar gasten elk jaar een groot aantal nieuwe donateurs voor de KNRM werft. Het feit dat het eerste jaar het park het donateurschap uit eigen zak betaald maakt het initiatief extra bijzonder. "Donateurs zijn enorm belangrijk voor het voortbestaan van de KNRM. Dat Vakantiepark De Krim die boodschap niet alleen uitdraagt, maar ook zelf in de buidel tast om de donateurwerfactie tot een succes te maken, is uniek”, zo stelt de KNRM. Saillant detail is dat de Gouden Wimpel met deze winnaar op Texel blijft: vorig jaar won Betsema Scheepsmotoren, eveneens van Texel.



Waarderingsprijs

De Gouden Wimpel is een jaarlijks terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in het voorbije jaar hebben onderscheiden. De prijs wordt toegekend door de KNRM zelf, met ondersteuning van Faber Vlaggen, de leverancier van de ‘normale’ KNRM-wimpel. De KNRM maakte de shortlist van genomineerden. Uiteindelijk bepaalde het publiek wie de Gouden Wimpel moest winnen. De Zilveren Wimpel ging naar Laura Borneman uit Hindeloopen, terwijl Hans Sterkenburg uit Egmond met de Bronzen Wimpel naar huis ging. Elke genomineerde ontving een oorkonde.


Ook hotels in actie

Steeds meer hotels langs de kust zamelen geld in voor het reddingwezen langs de Nederlandse kust. Speciaal daarvoor werd vrijdag 19 februari een speciaal fonds in het leven geroepen: het Fonds Palace Noordwijk, vernoemd naar de initiator. Tegelijkertijd sloot opnieuw een aantal kusthotels bij het initiatief aan, waaronder het gerenommeerde Grand Hotel Huis ter Duin.


"De formule is heel simpel”, glundert André Aaij, general manager van het Radisson Blu Palace Hotel en bedenker van de actie. "Wij vragen bij het uitchecken één euro voor de KNRM. Nagenoeg alle leisure gasten geven die graag. Niet in de laatste plaats omdat je de KNRM in ons hotel overal tegenkomt”. Daarmee zegt Aaij niets te veel. Waar je in het hotel ook kijkt, overal zie je grote foto’s van reddingboten en redders.


Navolging

"Bij ons is dat niet anders”, onderstreept Kees Kruyt van Hotel Noordzee uit Katwijk aan Zee, het eerste hotel dat navolging gaf aan de Noordwijker actie. Vorig jaar doneerde het familiehotel € 7.500,- aan de KNRM. "En de gasten vinden het prachtig”, aldus Kruyt. "Ze zijn aan de kust en vinden het logisch dat je daar gevraagd wordt iets voor het reddingwezen te doen”. Alle deelnemende hotels hebben op alle hotelkamers boeken liggen over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. "Het moet geen platte collecte zijn”, stelt Aaij. "Het moet klóppen. Het totaalplaatje van uitingen in het hotel, het boek op de kamer en de euro bij vertrek voelt heel natuurlijk voor de gast. En dus doneren ze graag”.


Fonds

In het bijzijn van een notaris richtte de KNRM vrijdag het Fonds Palace Noordwijk op. "Alle donaties vanuit al die hotels gaan in dat fonds. En vanuit dat fonds bekostigt de KNRM, die als ongesubsidieerde organisatie geheel afhankelijk is van goede gevers, onderhoud, verbouwingen en inrichting van boothuizen. Zo zorgt de ene accommodatie voor de andere: het hotel onderhoudt het lokale boothuis”, aldus Edward Zwitser van de KNRM. "We hopen dat nog heel veel kusthotels zich bij dit initiatief zullen aansluiten”.




Link: https://www.knrm.nl/
Trefwoorden: watersport, verblijfsrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...