Sector steunt reddingsmaatschappij
"Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2015 iets bijzonders heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus de KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.
Bijzondere actie van De Krim
Vakantiepark De Krim heeft gewonnen om
het park onder haar gasten elk jaar een groot aantal nieuwe donateurs
voor de KNRM werft. Het feit dat het eerste jaar het park het
donateurschap uit eigen zak betaald maakt het initiatief extra
bijzonder. "Donateurs zijn enorm belangrijk voor het voortbestaan
van de KNRM. Dat Vakantiepark De Krim die boodschap niet alleen
uitdraagt, maar ook zelf in de buidel tast om de donateurwerfactie
tot een succes te maken, is uniek”, zo stelt de KNRM. Saillant
detail is dat de Gouden Wimpel met deze winnaar op Texel blijft:
vorig jaar won Betsema Scheepsmotoren, eveneens van Texel.
Waarderingsprijs
De Gouden Wimpel is een jaarlijks
terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in
het voorbije jaar hebben onderscheiden. De prijs wordt toegekend door
de KNRM zelf, met ondersteuning van Faber Vlaggen, de leverancier van
de ‘normale’ KNRM-wimpel. De KNRM maakte de shortlist van
genomineerden. Uiteindelijk bepaalde het publiek wie de Gouden Wimpel
moest winnen. De Zilveren Wimpel ging naar Laura Borneman uit
Hindeloopen, terwijl Hans Sterkenburg uit Egmond met de Bronzen
Wimpel naar huis ging. Elke genomineerde ontving een oorkonde.
Ook hotels in actie
Steeds meer hotels langs de kust zamelen geld in voor het reddingwezen langs de Nederlandse kust. Speciaal daarvoor werd vrijdag 19 februari een speciaal fonds in het leven geroepen: het Fonds Palace Noordwijk, vernoemd naar de initiator. Tegelijkertijd sloot opnieuw een aantal kusthotels bij het initiatief aan, waaronder het gerenommeerde Grand Hotel Huis ter Duin.
"De formule is heel simpel”, glundert André Aaij, general manager van het Radisson Blu Palace Hotel en bedenker van de actie. "Wij vragen bij het uitchecken één euro voor de KNRM. Nagenoeg alle leisure gasten geven die graag. Niet in de laatste plaats omdat je de KNRM in ons hotel overal tegenkomt”. Daarmee zegt Aaij niets te veel. Waar je in het hotel ook kijkt, overal zie je grote foto’s van reddingboten en redders.
Navolging
"Bij ons is dat niet anders”, onderstreept Kees Kruyt van Hotel Noordzee uit Katwijk aan Zee, het eerste hotel dat navolging gaf aan de Noordwijker actie. Vorig jaar doneerde het familiehotel € 7.500,- aan de KNRM. "En de gasten vinden het prachtig”, aldus Kruyt. "Ze zijn aan de kust en vinden het logisch dat je daar gevraagd wordt iets voor het reddingwezen te doen”. Alle deelnemende hotels hebben op alle hotelkamers boeken liggen over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. "Het moet geen platte collecte zijn”, stelt Aaij. "Het moet klóppen. Het totaalplaatje van uitingen in het hotel, het boek op de kamer en de euro bij vertrek voelt heel natuurlijk voor de gast. En dus doneren ze graag”.
Fonds
In het bijzijn van een notaris richtte de KNRM vrijdag het Fonds Palace Noordwijk op. "Alle donaties vanuit al die hotels gaan in dat fonds. En vanuit dat fonds bekostigt de KNRM, die als ongesubsidieerde organisatie geheel afhankelijk is van goede gevers, onderhoud, verbouwingen en inrichting van boothuizen. Zo zorgt de ene accommodatie voor de andere: het hotel onderhoudt het lokale boothuis”, aldus Edward Zwitser van de KNRM. "We hopen dat nog heel veel kusthotels zich bij dit initiatief zullen aansluiten”.