Geplaatst op: 29-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

Payrolling en aantal uitzenduren stijgen

Payrolling en aantal uitzenduren stijgen

In recreatie, horeca en toerisme worden regelmatig payrolling ingezet en uitzendkrachten. Het aantal uitzenduren en het aantal mensen dat via payrolling aan de slag gaat stijgen.

In het vierde kwartaal van 2015 steeg het aantal uitzenduren met 3,6 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit is de sterkste stijging in vijf jaar, meldt CBS. Zowel de uren in de langlopende als in de kortlopende contracten stegen sterker dan in het voorgaande kwartaal.


Meer vraag naar uitzendcontracten
In het vierde kwartaal steeg het aantal uren in langlopende contracten zoals detachering en payrolling met 4,1 procent. Een kwartaal eerder was de stijging 3,4 procent.


Het aantal uren in kortlopende contracten nam met 2,7 procent toe. Dit is de grootste stijging in bijna vijf jaar. De ontwikkeling van de kortlopende uren loopt doorgaans voor op die van de rest van de arbeidsmarkt.


Ruim 9 procent stijging uitzenduren in 2015
Met het vierde kwartaal zijn ook de jaarcijfers bekend. Vergeleken met 2014 steeg zowel het totaal aantal uitzenduren als de omzet van de uitzendbranche aanzienlijk. Het totaal aantal uren steeg met 9,4 procent en de omzet met 10,2 procent. In 2014 nam het aantal uren met 6,6 procent en de omzet met 5,5 procent toe.

Trefwoorden: uitzendkracht, payrolling, recreatie, horeca

CELTH





||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...