Geplaatst op: 29-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet in horeca blijft groeien

Omzet in horeca blijft groeien
De horeca heeft in het vierde kwartaal 6,6% meer omgezet dan een jaar eerder. Alle deelbranches boekten meer omzet in vergelijking met het vierde kwartaal van 2014. Snackbars, lunchrooms en ijssalons realiseerden, met 8,4%, de hoogste groei. Daarna volgden restaurants met een omzetgroei van 7%. Hotels realiseerden 5,9% meer omzet. De omzetstijging van cafés was 4,8%. Dat meldt het CBS.


Over heel 2015 bedroeg de groei van de omzet in de horeca 5,7% ten opzichte van 2014 toen de groei 5,3% bedroeg. De omzet in de horeca groeit vanaf 2011 onafgebroken na drie jaren van omzetdaling (2008-2009-2010). Ten opzichte van het basisjaar 2010 is de omzet in de Nederlandse horeca de afgelopen vijf jaar met 19% gegroeid.


Over hotels zijn nog geen jaarcijfers bekend maar met groei in elk kwartaal (1e: 4,8%, 2e: 5,3%, 3e: 8,2%, 4e: 5,9%) mag een mooi jaargemiddelde worden verwacht. Vorig jaar groeide de omzet in de Nederlandse hotels met 6,1%.


Figuur 1: Omzetgroei in de Nederlandse horeca, naar kwartaal (vergeleken met jaar eerder


Bron: CBS

Tabel 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca naar jaar (vergeleken met een jaar eerder)

Bron: CBS

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, omzet

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...